A Napi Gazdaság keddi számának cikke

− A magyar kormány több eszközt bevet a gazdasági növekedés élénkítése érdekében. Sikerülhet rövid távon beindítani a gazdaság motorját?

− Jelenleg úgy látjuk, hogy 2013-ban nem várható GDP-növekedés, majd 2014-ben 1,5 százalékos bővüléssel számolunk. Rövid távon nem sokat tehet a kormány a növekedés érdekében, hiszen tovább kell csökkentenie az államháztartás hiányát, hogy Magyarország kikerülhessen az EU túlzottdeficit-eljárása (edp) alól. Emellett a  fő exportpartnerek bizonytalan kilábalási kilátásai is nehezítik a növekedést. Hosszabb távon a kormány strukturális reformokkal és a vállalatok működési környezetének javításával segíthetne sokat.

− A reformok fontosságát áprilisban publikált elemzésükben is kiemelték. Látnak ebből a szempontból pozitív folyamatokat Magyarországon?

− Az előző években a magyar kormány által publikált Széll Kálmán terv és annak frissített változatai nagyrészt az általunk is szükségesnek vélt strukturális reformokat tartalmazták. A jövő évi országgyűlési választások közeledtével azonban talán lassul e reformelképzelések megvalósítása.

Még nem múlt el a további leminősítés veszélye

Miközben sokak szerint a magyar gazdaság fundamentumai már felminősítést indokolnának, a Napi Gazdaság által megkérdezett londoni elemzők szerint nem ennyire egyértelmű a helyzet.

A jelenlegi környezetben a három nagy hitelminősítő értékelései nagyjából helytállók, ami nagyrészt a magyar gazdaságpolitika puhulásának köszönhető − véli Peter Attard Montalto, a Nomura londoni elemzője. A Napi Gazdaság kérdésére a szakember úgy vélte: a legnagyobb kockázat Magyarország számára az, hogy a jegybank által indított növekedési hitelprogram nem lesz sikeres, így a korábban veszélyesnek ítélt unortodox eszközökhöz kell majd nyúlni a monetáris politikában. Emiatt szerinte továbbra is fennáll a további leminősítés veszélye. Rövid távon azonban a tavalyi alacsony költségvetési hiány és Varga Mihály minisztersége enyhítik a feszültségeket, így nem indokolt a változás a magyar besorolásban − véli a szakértő. Montalto szerint hosszabb távon Magyarország csak akkor számíthat esetleges felminősítésekre, ha sikerül beindítani a növekedést és eloszlatni a befektetők kételyeit a gazdaságpolitika kiszámíthatóságával kapcsolatban.

Fundamentálisan nem indokolt Magyarország további leminősítése a három nagy hitelminősítő valamelyikétől. A folyó fizetési mérleg stabil többlete és a 2012-es költségvetés vártnál jobb alakulása lehetővé teheti, hogy a Moody's és a Standard & Poor's stabilra javítsa a magyar adósosztályzat kilátásait − mondta lapunknak Raffaella Tenconi, a Bank of America-Merrill Lynch szakértője. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy ezek a lépések nem várhatók azonnal, mivel a hitelminősítők fokozottan figyelemmel kísérik a 2014-es parlamenti választások előtti költségvetési folyamatokat, és kiemelten kíváncsiak arra, sikerül-e visszatérni idén a növekedés útjára.

− Mi lenne a legfontosabb reform Magyarország számára?

− Ezt a kormánynak kell eldöntenie.

− Az utóbbi hetekben az MNB is a növekedésösztönzés mellé állt növekedési hitelprogramjával. Mekkora hatása lehet a tervbe vett intézkedéseknek?

− Véleményem szerint a jegybanki programnak csak minimális hatása lesz a beruházásokra, ugyanakkor a pontos növekedési hatások egyelőre nagyon bizonytalanok a gyenge hitelkínálat és -kereslet miatt.

− A magyar kormány egyik fő célja az adósság csökkentése, ráadásul sok elemző szerint a gazdaságpolitika is sokkal kevésbé unortodox, mint az elmúlt években. Mikor értékelhetik a hitelminősítők ezeket a pozitív irányú változásokat?

− A Fitch Ratings részéről ezzel kapcsolatban továbbra is a 2012 decemberében kiadott közleményünk megállapításai érvényesek. Akkor felsoroltuk, mire lenne szükség ahhoz, hogy javulhasson Magyarország besorolása. Elsőként a további sikeres fiskális konszolidációt említettük, mely az adósság gyorsabb leépítéséhez vezethet, emellett az adósságszerkezet pozitív változására is szükség lenne, tovább kellene csökkenteni a devizában fennálló tartozás arányát. A második feltétel az, hogy az általunk vártnál gyorsabban javuljon Magyarország külső pozíciója, erősödjön a gazdasági kilábalás és javuljanak az ország középtávú növekedési kilátásai. Az utolsó pedig az, hogy javítani kellene az üzleti környezetet és nagyobb stabilitásra lenne szükség a gazdaságpolitikában.

− Mikor tervezi a Fitch, hogy felülvizsgálja Magyarország besorolását?

− A következő felülvizsgálat 2013-ban aktuális.

− Mi a véleménye a magyar költségvetési folyamatokról? Sikerül-e a GDP 3 százaléka alá szorítani a deficitet és kikerülni az uniós edp-eljárás alól?

− Az Európai Bizottság május elején publikált tavaszi előrejelzése alapján Magyarországnak további intézkedéseket kell hoznia annak érdekében, hogy megszabaduljon a brüsszeli eljárástól. Alapfeltevésünk továbbra is az, hogy a kormány meghozza majd ezeket a döntéseket, de fennáll a veszélye, hogy marad az eljárás az országgal szemben (az interjú még Varga Mihály múlt pénteki bejelentései előtt készült − a szerk.).

− Melyek a legfontosabb kihívások a magyar gazdaság és a kormány előtt?

− Egyrészt lehetséges, hogy az eurózóna kilábalása a vártnál később érkezik vagy gyengébb lesz a korábban vártnál. Másrészt pedig Magyarországon a gazdaságpolitika kiszámíthatatlansága tovább veszélyezteti a befektetői hangulatot és késlelteti a belső kereslet magára találását, ezen keresztül pedig rontja a hosszú távú növekedési kilátásokat.

Kép: Napi Gazdaság