Kihívások és feladatok sokasága jellemzi a 30-39 közötti éveket, mert ilyenkor kell a nyugodt jövőt megalapozni - vélik a generáció tagjai az UniCredit Bank és a Scale Research reprezentatív kutatásának készítői. Úgy érzik, ezekben az években már nem lehet megúszni, hogy felelősséget vállaljanak tetteikért, és meg kell birkózniuk a legfontosabb életesemények - karrier, családalapítás, gyermek születése - miatt rájuk nehezedő társadalmi nyomással.

A kutatás többek között azt vizsgálta, milyen pénzügyi, gazdasági ismeretekkel rendelkeznek, és milyen kihívásokkal küzdenek a mai harmincévesek; döntéseik mennyire tudatosak, kitől fogadnak el tanácsot, ha bizonytalanok, és mennyire használják a digitális és fintech megoldásokat a mindennapokban.

Hónapról hónapra él a generáció negyede

Az öngondoskodás és megtakarítás erősen összefügg a generáció pénzügyi tudatosságának erősödésével - saját bevallásuk szerint kivétel nélkül mindenki igyekszik megtakarítani, és negyvenes éveire megalapozni az anyagi biztonságot, a kutatás számai ezzel szemben megdöbbentők.

A 30-as generációnak csupán a 23 százaléka tud rendszeresen félretenni, egyharmada csak esetenként tartalékol, egynegyedének viszont egyáltalán nincsenek megtakarításai.

A megkérdezettek szerint nehéz félretenni, mert folyamatos és pontos tervezést, illetve nagy önuralmat igényel akár napi szinten is. A megtakarítással bírók fele komolyabb összeg tartalékolására is képes, 50 százalékuk azonban a havi jövedelméből csak 30 ezer forint alatti összeget tud rendszeresen félretenni.

Egymillió forint alatt csak vésztartalékként tekintenek félretett pénzükre, a valós megtakarítás szerintük egymillió felett kezdődik. Magasabb a rendszeres megtakarítás aránya a férfiak, a diplomások, valamint a már családos, saját otthonnal bíró harmincasok körében.

A megspórolt pénzt elsősorban biztonsági tartalékként, lakásfelújítási célra vagy a gyermekek számára gyűjtik a korosztály tagjai. A legnépszerűbb befektetési formák a különböző nyugdíj-előtakarékossági megoldások, a megtakarítások (pl. részvények, állampapírok, befektetési alapok), valamint saját ingatlan vásárlása.

Saját ingatlanra hajtanak

A megkérdezettek 57 százaléka saját ingatlanban él, és akinek még nincs, azok közül 10-ből 9-en vágynak saját lakásra. A saját ingatlannal rendelkezők aránya magasabb a házas, gyerekes, teljes állásban dolgozó, szellemi munkát végző, diplomás harmincasok körében. Ők önkifejezésük részeként tekintenek az ingatlanra, és anyagilag kedvezőbbnek tartják az albérlettel szemben.

Amíg más európai országokban a fiatalok többsége inkább a lakásbérlést preferálja, addig Magyarországon a saját ingatlannak még mindig rendkívül magas presztízsértéke van. A generációnak csak 14 százaléka érvel a saját lakás ellen: az ingatlanvásárlás szerintük lehorgonyozza, röghöz köti a tőkéjüket, és akadályozza az esetleges külföldi munkavállalást - jellemzően vezető beosztásban dolgozó, (nem ingatlan) befektetéssel rendelkező férfiak gondolják így.

Az autó- és ingatlanvásárlás a fő hitelcél

A hitelezés szinte elkerülhetetlen egy-egy nagyobb terv vagy cél megvalósításához, a bankok pedig szükséges szereplői a generáció boldogulásának - vallják azok a megkérdezettek, akik rendelkeznek hitellel, és pozitív tapasztalat érte őket a hitelfelvétel során, illetve ha a hitellel egy régóta dédelgetett tervük, céljuk, vágyuk válhatott valóra. A harmincasok igen tudatosak a hitelfelvétel terén is - kerülik a fogyasztói vagy élvezeti cikkekre és az utazásra felvehető hitelt, helyette leginkább ingatlan- vagy autóvásárlás céljából nyúlnak ehhez a megoldáshoz.

A nők jobban félnek a hitelfelvételtől, a férfiak - főleg a diplomás réteg - sokkal magabiztosabbak, jártasabbak a témában. Kivételt képez a nem családos, még a bulizásnak, utazásnak élő hedonista harmincas férfiak jelentős létszámú csoportja, akik ahogy párkapcsolatilag, úgy ingatlannal és hitellel sem szeretnék még lekötni magukat.

A fintech megoldások ismertsége változó

A fintech megoldások ismertsége változó a harmincasok körében. A legnépszerűbb eszközként a PayPal-fizetést említik, ezzel szinte mindannyian találkoztak már, ezt azonban jelentősen lemaradva követi a BitCoin, a Simple és a Revolut, amelyeket még kevesen ismernek. A bankok különböző applikációit, valamint az online bankolást innovatív megoldásnak tartják, szívesen és bizalommal használják, mert egyszerűséget és kényelmet hoz az életükbe.

Ugyanakkor a kriptovalutákkal szemben egyelőre nagy a bizalmatlanság. A korosztály egy részének az online bankolással, sőt, alkalmanként még a kártyás fizetéssel is akadnak averziói, ők még mindig a készpénzt tartják értékesebbnek és megbízhatóbbnak. A harmincasok ugyanakkor érzik, hogy előbb-utóbb el kell majd sajátítaniuk a fintech megoldásokkal kapcsolatos tudást, mert meggyőződésük szerint, a globális trendek és döntések miatt azok 10-15 év múlva szerves részét képezik majd a pénzügyi rendszereknek.

A harmincas generáció egy részét bizonytalanság és bizalmatlanság jellemzi a pénzügyek területén. A párjától, házastársától jellemzően mindenki kér tanácsot, és a célok megtervezése is közösen zajlik. A harmincasok között sokan az adott téma szakértőjét (független pénzügyi vagy banki tanácsadót) tekintik hiteles és megbízható információforrásnak, de a megkérdezettek 29 százaléka senkitől nem fogad el tanácsot, ha pénzügyekről kell döntenie.