Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A mindennapokban autót használó magyarok csaknem háromnegyede tapasztalt üzemanyaghiányt az elmúlt időszakban. Szinte minden településtípuson kritikussá vált a helyzet – derült ki a Pulzus Kft. reprezentatív felméréséből. Budapesten a hétköznapokban is autót használók 76 százaléka, a megyeszékhelyen élők 70, a városlakók 75, a községekben élők 71 százaléka számolt be arról, hogy problémát okozott neki a tankolás.

A felmérés érdekessége, hogy a benzinkutak számától függetlenül, minden településtípuson azonos tapasztalatai voltak a fogyasztóknak. Sőt, Budapesten, ahol több hálózat van jelen, mint a kisebb településeken, és egymástól kisebb távolságra vannak a töltőállomások, nagyobb arányban (76 százalék) számoltak be az emberek problémákról, mint a megyeszékhelyeken (70 százalék) vagy a községekben (71 százalék), ahol kevesebb az elérhető benzinkút.

Az autósok háromnegyede tapasztalt üzemanyaghiányt
Az autósok háromnegyede tapasztalt üzemanyaghiányt
Kép: Pulzus

A válaszok egybecsengése alátámasztja a piaci szereplők állításait, miszerint a hét elején kritikussá vált az üzemanyagellátás Magyarországon.

A teljes lakosság egyharmada, az autósok kétharmada tapasztalt hiányt

A Pulzus Kft. kutatásából az is kiderül, hogy a magyar lakosság hány százaléka használ mindennap autót. A 18 évesnél idősebb, a magyar lakosság összetételére nézve reprezentatív ezer fős mintán végzett felmérés szerint 2022 decemberében az emberek 37 százaléka használta naponta a gépjárművét, ők azok, akik közvetlen élményeik alapján tudtak válaszolni arra a kérdésre, hogy „Tapasztaltál-e üzemanyaghiányt az elmúlt héten?”

Érdekessége a felmérésnek, hogy miközben több férfi használ naponta autót (42 százalék), mint nő (33 százalék), utóbbiak mégis többször találkoztak üzemanyagellátási nehézségekkel (76 százalékuk, míg a férfiak 71 százaléka).

Korcsoportok és iskolai végzettség szerint azt mondhatjuk, hogy minél alacsonyabb a válaszadó iskolai végzettsége és minél idősebb, annál nagyobb valószínűséggel találkozott ellátási problémákkal. A szociológiai jellemzők közül azonban – az üzemanyagellátással összefüggő kérdés esetén – a település-típusonkénti válaszok az igazán relevánsak.

Miközben a községekben és a kisebb városokban többen használnak autót a hétköznapokban, mint a fővárosban vagy a megyeszékhelyeken, az üzemanyaghiánnyal való szembesülés nem mutat egyenes összefüggést azzal, hogy az adott településtípuson mennyire népszerű közlekedési eszköz a gépkocsi. A vizsgálat szerint Budapesten (76 százalék) és a városokban (75 százalék) tapasztaltak legnagyobb arányban ellátási nehézségeket az emberek, a megyeszékhelyeken és a községekben élők valamivel kevesebben találkoztak a problémával, de esetükben is a válaszadók több mint kétharmada mondta azt, hogy tapasztalt üzemanyaghiányt.

Félrerántották a kormányt

A 2021 őszén bevezetett üzemanyagár-stopot ezen a héten kedden, a Mol kérésére függesztette fel a kormány. A keddről szerdára virradó éjjel tartott rendkívüli kormányinfon Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója azt mondta, a cégnek nagy veszteségeket okozott az árstop, „elmentünk a falig, a Mol eddig bírta, annak kell örülni, hogy több mint egy éven át fenntartható volt az intézkedés”. Gulyás Gergely, a Miniszterelnökséget vezető miniszter arról beszélt, hogy „addig volt értelme az ársapka fenntartásának, ameddig az ellátás biztosítható volt, de hétfőn a Mol-tól kaptak egy olyan, félreérthetetlen levelet, miszerint veszélybe került az ellátás”.

Előrejelzések szerint egy-másfél hónap alatt rendeződhet az üzemanyagellátás, amelyhez nemcsak a kereslet csökkenésére, hanem az import visszaállítására is szükség van.