Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A kormány egyik - kommunikációs szempontból - zseniális döntése volt, amikor a 2010-es hatalomátvételkor a minisztériumok flottáit zömmel Skoda Superbekkel töltötte fel. A jobban felszerelve 10 milliónál is drágább kocsik sok honfitársunk szemében még mindig "csak Skodák", így aránylag kevesek szemét csípik. Ugyancsak nehéz fogást találni Orbán Viktor és több minisztere Volkswagen Multivanján, amelyből egy magasabb felszereltségű darab 15-16 millióba is kerülhet.

Visszafogott autóbeszerzési gyakorlatot mutatnak azok a dokumentumok is, amelyeket Mesterházy Attila MSZP-s képviselő írásbeli kérdésére tettek fel a parlament honlapjára és amely részletesen tartalmazza a minisztériumok és háttérintézményeik flotta-adatait. Néhány furcsaság persze akad ezekben a dokumentumokban. A Nemzetgazdasági Minisztérium által készített, több tárcára kiterjedő összesítésében példásul a belügyminisztériumi autóknál nem szerepel Audi A8, holott a kormány.hu adatai szerint Pintér Sándor 2014 nyara óta egy 2005-ös A8-ast használ.

Szintén furcsaság, hogy az összesítésben nem szerepel a Külgazdasági és Külügyminisztérium, és a tárca - Mesterházy Attilának küldött válaszában - nem részletezi, hogy milyen márkájú és típusú autókat használnak a vezetők. Holott az állami vezetők juttatásait felsoroló nyilvános adatokból kiderül, hogy például Szabó László parlamenti államtitkár 2014 decembere óta egy 2014-es Mercedes ML 350 terepjáróval jár, Mikola István egy 2011-es Audi A6-ost használ, Magyar Levente, gazdaságdiplomáciáért felelős államtitkár hivatali autója pedig egy 2010-es Mercedes E350.

Milliókat autóznak el az állami vezetők

Hét hónap alatt több mint 761 millió forintot költöttek az állami vezetők autóinak üzemanyag- és szervizköltségére. A költségek majdnem felét a Belügyminisztérium mutatta ki, ami érthető, hiszen a tárca szervezetei jelentős számú, közel 600 vezetői gépjárművel rendelkeznek - írta a Világgazdaság Mesterházy Attila egy másik képviselői kérdésére adott miniszteri válaszokra hivatkozva.

Külön utakon

A Külügyminisztérium különutas autóhasználati gyakorlata felveti azt a kérdést, hogy a fegyelmezett autós közbeszerzések mellett miért vannak kommunikációs szempontból vitatható lépések.

Ebbe a körben tartozik a Napi.hu által kiszúrt BMW-beszerzés is. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2015-től egy éven át bérelt egy vezetői BMW 530 xD-t, közel havi bruttó egymillióért, majd idén vettek egyet alig használtan 13 millióért. Emellett havi bruttó 820 ezret költenek egy i3-as elektromos BMW bérletére, amely a hivatal szerint "kulcsos autó". A MEKH flottájának tagja még egy 2011-es Audi A6-os, egy 2013-as Subaru Forester és négy 2014-es Volkswagen Tiguan SUV is.

Szintén lapunk írta még tavaly, hogy a Gazdasasági Versenyhivatal egy Magyarországon nagyon ritka Mazda CX-9 terepjárót vásárolt, a vizsgáló- és felderítő irodák szakmai feladatainak ellátására. Egy ilyen 250 lóerős autó akkor 12 millióba került.

Bár a Mesterházy Attilának küldött dokumentumok kissé átláthatatlanok és az autók felsorolásán túl a gyártási évet nem minden esetben közölték, lehet bennük találni példát az átlagnál "igényesebb" autóhasználatra. Az Alkotmányvédelmi Hivatalnál példásul két darab BMW 530d, három Audi A3 és egy Opel Antara SUV is része a flottának. Ezek persze lehetnek öregebb darabok is.

Szeretik a terepjárókat - van ahol joggal

Az MVM Paks II. Zrt.-nél az alsó- és felső-közép kategóriás Opelek, Fordok és Volkswagenek mellett szerepel egy BMW X1 SUV is, amely a bajor gyártó legkisebb modellje a városi terepjárók között. A Nemzetstratégiai Kutatóintézet elnöke Audi A6-tal jár, holott a hozzá hasonló beosztású állami vezetők zöme Skoda Superbet, Passatot, Octaviát, ritkábban Ford Mondeót, Opel Insigniát kapott.

Az erdészetek kedvelik az olyan SUV-okat, mint a Toyota RAV4, a Kia Sorento és Sportage vagy az Opel Antara. Ezeket vélhetően azért vették, hogy a kényelmes hétköznapi használat mellett ne akadjanak el földúton sem.

Hasonló elgondolás vezérelhette az Északerdő Zrt.-t, amikor Volkswagen Passat Alltrack vásárlása mellett tették le a voksukat 2013-ban. Az Altrack a Volkswagen emelt hasmagasságú személyautóinak elnevezése. Újonnan egy ilyen autó listaára most 11 millió forintnál kezdődik.

A Honvédelmi Minisztériumnak van egy Volkswagen Touaregje. Ez a gyártó legnagyobb terepjárója, alapára újonnan 14,3 millió forint. Érdekesség, hogy a tárca egyik háttérintézményénél van egy Opel Omega, amelyet 2004 óta nem gyártanak, vagyis a legjobb esetben is 12 éves.

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-nél is van egy Audi A6-os, de 9 éves. A flotta része még két 14 éves Passat is, ami szintén felveti a gazdaságos üzemeltetés kérdését. A Hungaroring Sport Zrt.-van két ismeretlen típusú Audi, amelyek valamilyen bartermegállapodás keretében kerültek a céghez. A Mahart Passnave Kft.-nél egy bérelt Audi A6-at jár egy vezető.

Azt nem vitatja senki, hogy egy magas beosztású állami vezetőnek jár a protokoll autó, az viszont már érdekes, hogy milyen egyedi döntésen múlik, hogy kinek nézik el az átlagnál drágább kocsi használatát és kinek nem.