A Pannonvasút Egyesület szervezésében kerekasztal-beszélgetést rendeztek a Marcali Közös Önkormányzati Hivatalban, a 37-es számú, Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonal jövőjéről.

A vasútvonalon 2009. december 13-a óta szünetel a személyszállítás.

A megbeszélésen az érintett települések polgármesterei mellett a vasúti teherszállításban érintett helyi vállalatok vezetői is részt vettek, így a MÁVMÁV-Start, a Rail Cargo Hungaria, és a Pannonvasút Egyesület képviselői is.

Járhatatlan a vasútvonal egy szakasza

A vasútvonal Böhönyétől délre eső tizennyolc kilométeres szakaszán a 2020. július 25-én lezúdult nagy mennyiségű csapadék villámárvizet hozott létre, több helyen súlyos károkat okozott, a szakasz azóta vonattal nem járható.

Hiába tervezték, mégsem állították helyre a sérült pályaszakaszt, 2022 novemberében az itt található vasúti átjárókat megszüntették, a fényjelző készülékeket a vasúttársaság leszerelte.

Az 1893. október 24-én átadott vasútvonal építésének célja alapvetően a helyben termelt mezőgazdasági termékek vasúti szállítása volt. A sonline.hu szerint a vasútvonalon rendszeres teherforgalom zajlik, Marcalit kedden és csütörtökön szolgálják ki Balatonszentgyörgy felől.

Visszaállítanák a személyforgalmat

A Pannonvasút Egyesület képviselői kormányzat és az EU klímasemlegességi törekvéseivel összhangban szeretnék elérni, hogy a helyi vállalkozók és fuvarozók részesítsék előnyben a vasutat a közúti árufuvarozással szemben.

A MÁV, a Rail Cargo Hungaria és a helyi vállalatok vezetői hamar megtalálták a közös hangot. Megállapodtak arról, hogy felülvizsgálják a jelenlegi logisztikai rendszert, ami elősegítheti a gabona vasúton történő szállítását.

A MÁV pécsi területi igazgatója elmondta, hogy a vasúttársaság az elmúlt években saját forrásból több száz új és használt vasbetonaljat épített be a vasútvonalba, aminek köszönhetően a vonatok tengelyterhelését 17 tonnáról 20 tonnára tudták emelni. Ezen fejlesztések biztosítják a vonatok biztonságos közlekedését a vasútvonalon és a vasútvállalat pozitívan fogadná, ha a vonalat jobban kihasználnák.

A személyforgalom visszaállításáról az egyesület ismertette a Balatoni Fejlesztési Tanács koncepcióját, miszerint „járható út a vasút rehabilitációja”.

Alapvető a 37-es számú Balatonkeresztúr–Mesztegnyő–Somogyszob vasútvonal – a szükséges szakaszokon történő – helyreállítása, a személyforgalom (kerékpárszállítás) visszaállítása. Ezzel a kiváló aktív turisztikai programokra alkalmas Boronkai Tájvédelmi Körzet újra a Balaton turisztikai térképére kerülne

– fogalmaztak.

A Technológiai és Ipari Minisztériumban is tervezik a vonattal történő személyszállítást Marcaliig, csak le kell porolni a terveket.

A résztvevők többsége egyetértett abban, hogy a balatoni turizmus, a Balaton–Mesztegnyő kerékpárút és a Mesztegnyői Erdei Vasút együtt olyan erős szövetséget alkotna, amelyhez szükség van vasúti kapcsolatra is.

Idén nyáron olcsóbban utazhatunk a Balatonra

Május 6-tól új kedvezményes árú Veszprém-Balaton EKF24 napijegyet vezet be a MÁV-Volán-csoport. A 24 óráig érvényes jeggyel a Veszprém környéki vonatokon, Volánbuszokon, sőt a helyi V-busz járatokon is lehet utazni. Bővebben>>>