„Újraosztja a lapokat az autóipari beszállítók körében az elektromos járműipar magyarországi térhódítása” – mondta az Indexnek a GF Machining Solutions régiós vezetője.

Hiába forog most minden a villanyautók és az akkumulátorok körül, a szakember szerint több lábon kellene állni, hiszen fontos pillér lehet az elektronika, a csomagolóipar vagy az orvostechnikai eszközgyártás.

Emellett úgy véli, az energiaválság segített megértetni a magyar cégekkel, hogy nem elég csak beszélni a fenntarthatóságról.

Teljesen új helyzetet teremt az autógyárak, és velük együtt a járműipari beszállítók életében, hogy 2035 után már nem lehet belső égésű motorral szerelt új autót forgalmazni az Európai Unió 27 tagállamában

– mondta Szabó Gábor, a GF Machining Solutions régiós, magyar és román piacért felelős vezetője.

Mennyire reális a 2035-ös határidő?

A céldátum nem felfoghatatlanul távoli, de az átállás hosszabb folyamat lesz, benne van a pakliban a kivezetés előtt egy belsőégésű-dömping. Azoknak a járműveknek a 8-10 éves generációs életciklusával számolva reálisan a 2040-es évek közepére jöhet el a totális elektromobilitás korszaka az utakon.

A belső égésű motor és az elektromos autó között a fő különbség az energiaforrás, márpedig az akkumulátor lemezeihez, celláihoz, valamint a villamos hajtáslánchoz olyan precíziós alkatrészekre van szükség, amelyek technológiájával rendelkezünk

– jelentette ki Szabó Gábor.

Mi a helyzet az akkumulátorgyárakkal?

Magyarországra települő dél-koreai, illetve kínai akkumulátorgyárak kkv-szektor több száz hazai tagjának kínálnak új esélyt. Legalább akkora változásokra számít, mint a győri Audi- vagy a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár megjelenését követő években.

Ha egy üzem valóban környezettudatosan épül meg, akkor annak nemcsak az adott városra, hanem a komplett régióra is pozitív hatása van.

Márpedig „szigorú szabályokat kell betartaniuk az ilyen kaliberű termelőegységeknél, ahogy a kivitelezés, úgy már a tervezés során is”.

A GFMS régiós vezetője szerint az utóbbi időszak azt bizonyítja, hogy a beruházásösztönző gazdaságpolitikának érdemes volt ebbe az irányba nyitnia, viszonyításképp Szlovákia hamar bajba kerülhet amiatt, hogy egyértelműen a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártása mellett kötelezte el magát.

Nagy Márton: Az egész világ a nyomunkban járva küzd

A Magyarországot választó, a világ legnagyobb és legfejlettebb technológiáit alkalmazó akkugyárak a szemünk előtt zajló technológiaváltást segítik az autóiparban, megőrizve ezzel több százezer munkahelyet, többek között a magas minőségű mérnöki munkahelyeket is – véli Nagy Márton. A gazdaságfejlesztési miniszter véleménycikkében kiemelte: továbbra is az a cél, hogy minden globális szereplő a magyarok sikerében legyen érdekelt. Bővebben>>>

Ösztönző az energiaválság

A szakember szerint a kkv-szektor életében a fenntarthatósági törekvések megvalósítását évekkel hozhatja előre az energiaválság, miután a termelő-gyártó iparvállalatok egyik napról a másikra a saját bőrükön tapasztalták:

aki a függőséget csökkentve nem ruház be megújuló energiás fejlesztésekbe, annak a pluszköltségeit be kell építenie a termékek, szolgáltatások áraiba, ami a versenyképesség rovására megy.

Stratégiai szemlélet nélkül, mint mondta, nincs túlélés, a beszállítói láncok gyárbezárásokba torkolló töredezése senkinek sem az érdeke. „A magyar vállalkozások egyre szélesebb körben keresik a megoldást, a szavak évei után 2023-nak a tettekről kell szólnia, elérkeztünk a fenntarthatósági fordulathoz”.