Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.
A fogyasztókat utólag gyakran foglalkoztatja: hogyan lehetséges, hogy a hipermarketekben csupa akciós terméket vásárolnak, a pénztárnál mégis hatalmas összeget hagynak ott. A titok nyitja, hogy a nagy alapterületű élelmiszerüzletekben a roppant mennyiségű áru ösztönöz vásárlásra, nem pedig az alacsony ár. A vevőnek nem kell kérnie, maga teheti bele kosarába az almát, az edzőcipőt vagy az irodaszereket. A vásárlás pszichológiája szerint a vevő ilyen esetekben hajlamos két alma helyet akár hármat is a zacskóba tenni. A felmérések mindig arra világítanak rá, hogy a hipermarketek árszínvonala alatta marad a kis alapterületű, más néven kényelmi boltok árainál, így a vevő nem mondhatja, hogy a hiperben drágán vásárolt. Tény azonban, hogy a hipermarketek árképzése nem ilyen egyszerűen aránylik az átlagosnál nagyobb fogyasztói aktivitáshoz. A hipermarketek árképzését általában homály fedi, ám szembeötlő, hogy egyes élelmiszereknél az árakat napi rendszerességgel frissítik, s ha kell, akár fél nap alatt aláígérnek a versenytársaknak. Más esetekben azonban a gyártóval kötött megállapodás értelmében nem „akciózhatnak", sőt a termékre a beszerzésnél még kedvezményt sem kapnak. Az eltérő megállapodások, illetve az üzlet árstratégiája miatt a hiperek árszínvonala eltér egymástól. A NAPI Gazdaság által évenként kétszer elkészített fogyasztóikosár-elemzésből kiderül, hogy egy-egy nem akciós árunál komoly árkülönbség is mutatkozhat. Többen úgy vélik, hogy a hipermarketek átlagárakban számolnak, vagyis a legkeresettebb termékekből állítanak össze listát, s ennek alapján alakítják ki árpolitikájukat. A Magyarországon az utóbbi időben kialakult, Európa-szerte is ritkaságszámba menő konkurenciaharc azonban ezt a szemléletet nem engedi kibontakozni. Ahhoz, hogy a vevőt a nagy alapterületű üzletek környékére csábítsák, muszáj komoly közérdeklődésre számot tartó akciókat meghirdetni, ami átlagban erősen lenyomja az árszínvonalat. Emiatt képtelenség lenne fix átlagárakkal dolgozni. Előfordul, hogy a vevőnek egy négyzetkilométeren belül két hipermarket között is választania kell, ami újabb kihívások elé állítja az áruház vezetőit. A verseny odáig fajulhat, hogy az akciókat a konkurencia hasonló akciói követik, időnként a beszerzési árak alá ereszkedve. Ezt a kereskedői magatartást mostanra a kereskedői szakma egy része és a gyártók is bírálják. Szerintük a hipermarket becsapja vevőit, hiszen elhiteti, hogy nála minden olcsóbb, ugyanakkor szép számmal nem akciós termékek is kosárba kerülnek.