Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Malév február eleji leállásának legnagyobb vesztese a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt., azon túl ugyanis, hogy ezáltal jelentős számú utast veszített el a légikikötő, a Malév 4,2 milliárd forinttal is tartozik a BA-nak, és semmi esélye annak, hogy ezt a cég megkapja - mondta a mai tájékoztatón Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója.

A BA különböző költségcsökkentő lépésekre kényszerült, például 200 fős csoportos létszám leépítést hajtott végre, és a költségcsökkentés része az 1-es terminál mostani bezárása is. Az 1-es terminált május 29-én - a tervek szerint - öt évre zárják be. Ezen a napon még minden légitársaság innen indul és ide érkezik, másnaptól a 2-es terminálról közlekednek a gépek. Öt légitársaság költözik az 1-es terminálról a 2-re. A BA komoly erőfeszítéseket tesz az 1-es terminál állagának megőrzése érdekében - fogalmazott a vezérigazgató.

A vezérigazgató kiemelte, hogy a BA a történtek ellenére eleget tett és tesz a privatizációs szerződésben vállalt minden kötelezettségének, s például nem maradnak el a tervezett infrastrukturális beruházások. A BA a privatizációs szerződésben vállalt 261 millió eurós beruházást megvalósította. A tavalyi sikeres év után százmillió euró várt befektetésre annak érdekében, hogy a repülőtér tovább tudjon növekedni. Ebben a helyzetben a cégnek egyes fejlesztéseit el kellett halasztani, így például két évet csúszhat a cargo beruházás. Az idei évre tervezett beruházások értékének 37 százaléka nem valósul meg.

Az előbbiek mellett szinte villámcsapásként érte a társaságot az újabb pénzügyi tehet, a telek adó összegének felemelése, ami így évi két milliárdos terhet jelent a társaságnak, s további problémát jelent a cégnek, hogy az elmúlt négy hónap után is rendezetlenek azoknak az útvonalaknak a sorsa, amelyen a légitársaságokat bilaterális egyezmények alapján jelölik ki az országok. Ezt mielőbb meg kellene oldani annak érdekében, hogy ne romoljon tovább a budapesti reptér versenyképessége.

A rekordok éve volt a tavalyi, amikor 8,9 millió utas fordult meg a budapesti reptéren, ebből 3,2 millió volt a Malév utas, ebből az átszálló 1,3 millió, amit azonnal elveszített a B A. Tavaly a 8,9 millió utas 26 százalékát a fapados cégek hozták, a többit a hagyományos légi társaságok - mondta Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója.

A Malév leállása után négy légitársaság azonnal beszüntette járatait, s bár az itt lévő cégek növelték kapacitásukat, de továbbra is 16- korábbi - útvonalat nem repülnek Budapestről. Ez évi több százezres utasszám csökkenést is jelent a reptéren.

Az igazgató azt is elmondta, hogy idén 7,9 millió utasra számítanak, ami 13 százalékos csökkenés a tavalyi évihez képest. A gépmozgások száma pedig 38 százalékkal mérséklődött. A Malév 22 gépe helyett ugyanis csak öt "lépett" be: kettőt a Wizz Air, ötöt pedig a Ryanair hozott. A gépek számának csökkenése jelentős csapás a BA bevételire. Az idei forgalom 51 százaléka származhat a fapadosoktól, és 49 a hagyományos légitársaságoktól, s ez az arány a következő öt évben fennmaradhat - tette hozzá az igazgató.

A cég örülne, ha lenne egy olyan kisebb helyi vagy regionális légitársaság, amely betölthetné a Malév által hagyott űrt. Erre azonban nem lát esélyt az igazgató. A kezdetekben úgy tűnt, hogy van esély egy új nemzeti légitársaság felállítására. Minden egyes nappal csökkent az esélye és üzleti indokoltsága ennek.

A BA vezérigazgatója elmondta még, hogy a tavalyi nyolcmilliárd forintos veszteség után idén 12 milliárd forintra számítanak, s még vannak olyan kiegyenlített számlák, aminek kiegyenlítésre nem számítanak, s amit majd le kell írniuk.