A Malév február eleji leállásának legnagyobb vesztese a repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt., azon túl ugyanis, hogy ezáltal jelentős számú utast veszített el a légikikötő, a Malév 4,2 milliárd forinttal is tartozik a BA-nak, és semmi esélye annak, hogy ezt a cég megkapja - mondta a mai tájékoztatón Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója.
A BA különböző költségcsökkentő lépésekre kényszerült, például 200 fős csoportos létszám leépítést hajtott végre, és a költségcsökkentés része az 1-es terminál mostani bezárása is. Az 1-es terminált május 29-én - a tervek szerint - öt évre zárják be. Ezen a napon még minden légitársaság innen indul és ide érkezik, másnaptól a 2-es terminálról közlekednek a gépek. Öt légitársaság költözik az 1-es terminálról a 2-re. A BA komoly erőfeszítéseket tesz az 1-es terminál állagának megőrzése érdekében - fogalmazott a vezérigazgató.
A vezérigazgató kiemelte, hogy a BA a történtek ellenére eleget tett és tesz a privatizációs szerződésben vállalt minden kötelezettségének, s például nem maradnak el a tervezett infrastrukturális beruházások. A BA a privatizációs szerződésben vállalt 261 millió eurós beruházást megvalósította. A tavalyi sikeres év után százmillió euró várt befektetésre annak érdekében, hogy a repülőtér tovább tudjon növekedni. Ebben a helyzetben a cégnek egyes fejlesztéseit el kellett halasztani, így például két évet csúszhat a cargo beruházás. Az idei évre tervezett beruházások értékének 37 százaléka nem valósul meg.
Az előbbiek mellett szinte villámcsapásként érte a társaságot az újabb pénzügyi tehet, a telek adó összegének felemelése, ami így évi két milliárdos terhet jelent a társaságnak, s további problémát jelent a cégnek, hogy az elmúlt négy hónap után is rendezetlenek azoknak az útvonalaknak a sorsa, amelyen a légitársaságokat bilaterális egyezmények alapján jelölik ki az országok. Ezt mielőbb meg kellene oldani annak érdekében, hogy ne romoljon tovább a budapesti reptér versenyképessége.
A rekordok éve volt a tavalyi, amikor 8,9 millió utas fordult meg a budapesti reptéren, ebből 3,2 millió volt a Malév utas, ebből az átszálló 1,3 millió, amit azonnal elveszített a B A. Tavaly a 8,9 millió utas 26 százalékát a fapados cégek hozták, a többit a hagyományos légi társaságok - mondta Kam Jandu, a Budapest Airport légiközlekedési igazgatója.
A Malév leállása után négy légitársaság azonnal beszüntette járatait, s bár az itt lévő cégek növelték kapacitásukat, de továbbra is 16- korábbi - útvonalat nem repülnek Budapestről. Ez évi több százezres utasszám csökkenést is jelent a reptéren.
Az igazgató azt is elmondta, hogy idén 7,9 millió utasra számítanak, ami 13 százalékos csökkenés a tavalyi évihez képest. A gépmozgások száma pedig 38 százalékkal mérséklődött. A Malév 22 gépe helyett ugyanis csak öt "lépett" be: kettőt a Wizz Air, ötöt pedig a Ryanair hozott. A gépek számának csökkenése jelentős csapás a BA bevételire. Az idei forgalom 51 százaléka származhat a fapadosoktól, és 49 a hagyományos légitársaságoktól, s ez az arány a következő öt évben fennmaradhat - tette hozzá az igazgató.
A cég örülne, ha lenne egy olyan kisebb helyi vagy regionális légitársaság, amely betölthetné a Malév által hagyott űrt. Erre azonban nem lát esélyt az igazgató. A kezdetekben úgy tűnt, hogy van esély egy új nemzeti légitársaság felállítására. Minden egyes nappal csökkent az esélye és üzleti indokoltsága ennek.
A BA vezérigazgatója elmondta még, hogy a tavalyi nyolcmilliárd forintos veszteség után idén 12 milliárd forintra számítanak, s még vannak olyan kiegyenlített számlák, aminek kiegyenlítésre nem számítanak, s amit majd le kell írniuk.
Legolvasottabb

Köddé vált 500 billió forint

Látványos változás: már fürdik a gázban Európa

Újabb kínai beborulás indulhat, eldőlt az első dominó

Feltárták, mitől lesz rákos minden tizedik európai ember

Scholz arra számít, hogy Putyin mindent belead az ukrajnai háborúba

Már leállóban van a világgazdaság, de alig érezzük még a válságot

Csak nagy áldozattal lehet elkerülni a skótok rafinált csapdáját
