Több, nyilvános meghirdetés nélküli, az ajánlattevők meghívásával lebonyolított közbeszerzési eljáráson nyert el a közelmúltban munkát a Várhegyi Attila vezette Prestige Média Reklámügynökség Kft. (PM). Ezeken az eljárásokon a PM mellett leggyakrabban az Imagine Creative Consulting Kft. kapott felkérést a kiíróktól ajánlattételre - derül ki a Közbeszerzési Értesítőben (KÉ) az eljárások eredményéről közzétett tájékoztatókból.

Várhegyi Attila 1989-ben lépett be a Fideszbe, 1998-tól 2002-ig a párt parlamenti képviselője, előtte hét évig Szolnok polgármestere volt, 1998-tól 2001-ig a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma államtitkári székét is elfoglalta. A Fidesz választmányi elnöke és pártigazgatója is volt. Várhegyit 2002 őszén folytatólagosan elkövetett, különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés bűntette miatt jogerősen egyéves felfüggesztett börtönbüntetésre és pénzbírságra ítélte a bíróság. A vád szerint a politikus 154 millió forintos kárt okozott Szolnok önkormányzatának. Várhegyit 2005-ben a Fidesz kampányigazgatójává választották, majd 2006-ban a vesztes parlamenti választás után hátrébb lépett a politikai színpadon, reklámcégét, a PM-et abban az évben jegyzete be a cégbíróság.

A közmédiumokat tulajdonló Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) augusztus végén tette közzé, hogy a működését támogató marketing-kommunikációs feladatok ellátására szerződést kötött PM-val. Az alap januárban már adott megbízást a cégnek. Az új, 20 hónapra szóló munka értéke nettó 16,8 millió forint, a cég feladata kommunikációs tanácsadás és felkészítés a menedzsment és a kommunikációs igazgatóság dolgozói számára, a marketingstratégia negyedévenkénti áttekintése, a kríziskommunikációs helyzetek megoldásában történő közreműködés, valamint kreatív tanácsadói feladatok ellátása - áll a KÉ-ben megjelent hirdetményben. Az eljáráson a PM-en kívül az Imagine Creative Consulting Reklám és Marketingkommunikációs Kft. (ICC) tett ajánlatot.

Régi ismerős a versenytárs

Az ICC ügyvezetője Várhegyi egykori Fidesz-beli munkatársa, Gyarmati László. Gyarmati tagja volt a Fidesz 1998-as és 2002-es választásokra felkészítő központi kampánystábjainak, a kilencvenes években a Fidesz Központi Hivatalában, majd az Országgyűlés Hivatalában dolgozott a Fidesz frakció és Áder János kabinetfőnökeként. 2005-ben négy évre a Magyar Távirati Iroda Zrt. tulajdonosi tanácsadó testületének elnökhelyettesévé választották a Fidesz delegáltjaként. A családi tulajdonú cég kreatív igazgatója Gyarmati felesége, Gyarmati Krisztina, aki az első Orbán-kormány idején a Miniszterelnökség Országimázs Központja által valamennyi háztartásnak ingyenesen postázott Millenniumi Országjáró című kiadvány egyik szerkesztője is volt.

Nem teszi közzé szerződéseit az MTVA

Az MTVA idén januárban lapinformációkra reagálva közleményben tudatta, hogy január 15-től féléves szerződést kötött a PM-mel kommunikációs feladatok ellátására, a cég tette ugyanis "a legrészletesebb és legkedvezőbb ajánlatot". Azt azonban nem közölték, mennyibe kerül az együttműködés, és az MTVA honlapjáról (amely 2011 után a közelmúltban ismét megújult) továbbra sem derül ki, milyen összegű megállapodást kötöttek, mivel az állami pénzt költő alap nem teszi közzé szerződéseit. (A gazdálkodásra vonatkozó adatokat tartalmazó weboldal alján ugyan feltüntetnek egy linket a közbeszerzés alapján kötött szerződésekhez, azonban a link az MTV műsorajánlóihoz vezet.)

Az MTVA februárban a Népszavának küldött válaszokat egyes műsorainak gyártására és a PM-mel kötött szerződésére vonatkozóan, a lap szerint az adatokat csak többszöri kérésükre, és perrel való fenyegetés után adta ki a közmédiumokat irányító alap. A lap cikke szerint az MTVA a korábbi szerződése alapján marketing-kommunikációs tanácsadásért havonta 787 ezer forintot, a marketing stratégia kidolgozásáért egymilliót, annak "karbantartásért", elemzésért negyedévenként 250 ezret, a kommunikációs felkészítésért óránként nettó 25 ezret, kríziskommunikációs helyzetek megoldására az "állandó készenlét" miatt havi 100 ezret, míg közreműködői díjként óránként 12,5 ezer forintot fizetett a PM-nek. A kreatív tanácsadást pedig óránként 25 ezer forintért vállalta a cég.

A PM 20 milliós osztalékot fizetett tavaly

A PM-t 2006 májusában alapították 3 millió forint jegyzett tőkével - derül ki az Opten cégtárának adataiból. A cég létrehozásakor a tulajdonosok célja az volt, hogy "a magyar kommunikációs és reklámpiac érzékelhető szerelőjévé váljunk, sőt, szakmai tapasztalataink hasznosításával a politikai marketing és kommunikációs világában jelentős piaci részesedést szerezzünk" - olvasható az ügynökség honlapján. A PM tulajdonosa jelenleg Várhegyiné Fekete Marianna és a Myself Consulting Kft. (MC), amely szintén a Várhegyi család érdekeltségébe tartozik.

A PM 2010-ben kiugróan növelte nettó árbevételét, az előző évi 149 millióról 373,9 millióra, 2011-ben azonban visszaesés következett be, 132,9 millióra csökkent forgalma. Az adózott eredménye azonban tízmillió forinttal, 35,4 millióra nőtt 2011-ben. A tulajdonosok ebből 20 millió forint osztalék kifizetését hagyták jóvá, így 15,4 milliós mérleg szerinti eredménnyel zárták az évet.

Prestige Média-adatok (millió forint)

201120102009
Értékesítés nettó árbevétele132,9373,9149,0
Üzemi eredmény38,126,627,2
Adózás előtti eredmény37,928,123,6
Mérleg szerinti eredmény15,425,320,7
Adózott eredmény35,425,320,7
Befektetett eszközök13,915,117,2
Forgóeszközök127,9146,662,3
Aktív időbeli elhatárolások9,67,30,4
Saját tőke88,973,548,2
Céltartalékok00
0
Kötelezettségek49,182,116,0
Forrás: Opten

A szintén pr és kommunikációs szolgáltatásokat nyújtó MC-t 2009 októberében hozták létre 500 ezer forint jegyzett tőkével, ügyvezetője Várhegyi Attila, tulajdonosa jelenleg Várhegyiné Fekete Marianna és Várhegyi Benjámin. A cég saját tőkéje a 2009-es 4,4 millióról 2011-ben 36 millióra nőtt, nettó árbevétele a 2010-es 22,6 millióról 13,9 millióra csökkent, mérleg szerinti eredménye pedig 18,9 millióról 12,7 millióra esett vissza. Osztalékot nem fizettek ki a tulajdonosok.

A MC 100 százalékos leányvállalata a 2011 júliusában alapított, pr és kommunikációs tevékenységet folytató Baranya Híradó Szolgáltató és Kommunikációs Kft. (előző nevén Szigetvár Híradó Kft.), amely kiadóként üzemelteti a Szigetvár Híradó és Siklós Híradó nevű honlapokat. Az MC résztulajdonosa a 2012. márciusában bejegyzett Somogy Híradó Kft.-nek is, amely kiadója a Kaposvár Híradó és a Siófok Híradó portáloknak.

Várhegyiné ügyvezetője és jelentős befolyással rendelkező tulajdonosa egy kis könyvkiadónak is, ami azonban az elmúlt években nem működött, árbevétele nem volt. A 2004-ben alapított Art-East XXI. Kiadó és Nyomdaipari Kft.-ben érdekelt még Schmidt Mária, a Terror Háza Múzeum főigazgatója és gyermekei - derül ki a cégadatokból.

Várhegyi Attila a feleségével közösen alapította a BSE 2002 Kulturális, Tanácsadó és Szolgáltató Bt.-t, amelynek jelenleg Várhegyiné a beltagja, Várhegyi Benjámin pedig a kültagja. A cégkivonat szerint a társaság fő tevékenysége társadalomtudományi, humán kutatás, fejlesztés, azonban vélhetően az elmúlt években ez sem folytatott tevékenységet. A legfrissebb online elérhető mérlege szerint 2008-ban 1,8 milliós veszteséget termelt a bt.

Sok kicsi sokra megy

Pécs önkormányzatától áprilisban újabb megbízást kapott a PM, egy hirdetmény közzététele nélküli, háromajánlatos eljárás nyerteseként. A közbeszerzésről megjelent tájékoztató szerint a másik ajánlattevő ICC volt, a nyertes PM pedig a teljes körű kommunikációs munkát nettó 12,7 millió forintért vállalta. A helyhatóság tavaly áprilisban nettó 17 milliós szerződést kötött Várhegyi cégével, amely két éve Páva Zsolt fideszes polgármester kampányát is segítette. A tavalyi eljáráson a PM és az ICC mellett a Well PR Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-t kérték fel ajánlattételre.

Hirdetmény közzétételi nélküli közbeszerzési eljáráson, egyedüli ajánlattevőként kapott munkát Kiskunfélegyháza önkormányzatától a PM, az uniós támogatással megvalósuló szennyvíz-csatorna beruházás befejező ütemeinek (III., IV. ütem) pr és kommunikációs feladatainak ellátását nettó 11 millió forintért vállalta - olvasható a KÉ-ben.

A PM-et, az ICC-t és Ferling PR Kft.-t hívta meg kommunikációs tenderére Szigetvár önkormányzata. A történelmi városközpont uniós pénzből újul meg, ehhez kapcsolódóan lakossági rendezvények, közösségépítő programok szervezése, városmarketing és a beavatkozások helyi elfogadását célzó akciók kommunikációja a nyertes PM feladata, mivel ezen az eljáráson is e cég futott be, nettó 13,2 millió forintért.

A PM és az ICC indult tavaly októberben Mosonmagyaróvár közvetlen ajánlattételi felhívás megküldésével induló közbeszerzésén is. A szennyvíztisztító telep rekonstrukciójához kapcsolódó tájékoztatási feladatokat a nyeretes PM 12 millióért vállalta.

A Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. tendere is kétszereplős volt, s a végén az ICC-t megelőzve a PM nyert el nettó 13,8 millió forintos munkát. Feladata a Széchenyi Programirodák felállásakor - közvetetten az Új Széchenyi-terv helyi programjainak népszerűsítése érdekében - pr és marketing tanácsadás, ennek keretében pr-cikkek és média-megjelenések generálása, sajtóesemények szervezése és dokumentálása - derül ki a hirdetményből.

Érd önkormányzatától nettó 2,9 millió forintot kap a PM a Természettudományos közoktatás megújítása az érdi Vörösmarty Mihály Gimnázium koordinálásával címmel futó uniós projekt tájékoztatási feladatainak elltására. A PM mellett itt is az ICC-nek küldtek ajánlati felhívást.

2010 júniusában a Lázár János vezette Hódmezővásárhely öt évre kötött megállapodát a PM-mel, nettó 96 millió forint értékben. A közbeszerzés formailag nyílt eljárás volt, ám erre csak a PM nyújtott be ajánlatot, s azt az önkormányzat az előzetesen becsült 70 millió forint helyett 96 millióért is elfogadta.

A PM Békéscsabától két uniós projekthez, egy iskolai informatikai infrastruktúra bővítéséhez és egy bölcsődei fejlesztéshez kapcsolódóan is kapott munkát, összesen nettó 700 ezer forintért.

Most nyílt eljáráson nyertek

Idén júliusban - a hirdetmény a napokban jelent meg a KÉ-ben - nyilvános közbeszerzésen nyert a PM a pécsi székhelyű Ferling PR Tanácsadó és Szolgáltató Kft.-vel közösen, az uniós támogatással megvalósuló Érd és térsége szennyvíz-csatornázási program lakossági tájékoztatási és a nyilvánosság biztosításával kapcsolatos feladatok ellátását végzhetik el nettó 69,9 millió forintért. Ezen az eljáráson a nyertesek mellett a debreceni Bilder Consulting Kft. és a Top-Teszt-Media Konzorcium (tagjai: Út-Teszt Mérnöki Kft., Topbalaton Kereskedelmi Kft. és Fidelio Media Kft.) indult.