A Napi Gazdaság cikke.

Az év végi költést persze nagyban segíti, hogy az év során tovább növekedett a forgalomban lévő hitelkártyák száma. A Citibank-ügyfeleknél például decemberben 11 százalékkal több hitelplasztik lapul a pénztárcákban, mint egy évvel ezelőtt; az UniCredit Banknál viszont 20, a Credigennél pedig 25 százalékos kártyaszámbővülésről számoltak be a Napinak.

Az év végére hasznos és hálás alapozni - vonható le a bankok tavalyi forgalomra vonatkozó válaszaiból. Bár az Allianz Bank azon véleményével nehéz vitatkozni, hogy a megváltozott forgalom jellemzően a hónap második felében lesz mérhető, a korábbi adatok alapján már lehet előzetes véleményt formálni a szezonról.

Komócsi Sándor, az UniCredit Bank ügyvezető igazgatója szerint a bank ügyfelei 2007. utolsó két hónapjában 10 százalékkal több alkalommal használták UniCredit-hitelkártyáikat a szeptember-októberi időszakhoz képest, míg a hitelkártyákkal vásárlásra felhasznált összeg növekedése a 20 százalékot is elérte. Juhász Attila, a Citibank Platinum Program igazgatója szerint a tavaly decemberben végzett költések 23 százalékkal haladták meg a 2007-es átlagköltést. A K&H Banknál a 2007-es hitelkártyás forgalom az adott év októberéhez képest 1,3 százalékkal volt magasabb és - némileg meglepő módon - ennél jelentősebb, 7,4 százalékos növekedést regisztráltak decemberben a novemberi költéshez képest.

Boros Gyöngyi, a Credigen stratégiai és termékfejlesztési igazgatója szerint megszokott, hogy a karácsonyi időszakban, november-decemberben jelentősen, akár 15 százalékkal is többet költenek ügyfeleik, mint az év többi időszakában. Hasonlóan visszafogottan nyilatkozott a 2007-es növekedésről az OTP Bank, amikor arról számolt be a Napinak, hogy a tavaly decemberi fizetési forgalom az elmúlt időszakban az év ezen időszakában megszokottak szerint alakult. A bank az eddigi tapasztalatok alapján idén is a megszokott növekedést prognosztizálja és hasonló véleményen van Juhász Attila, valamint Lang Attila, a Raiffeisen Bank bankkártya-termékmenedzsere is.

A CIB értékelésében ugyanakkor már mintha jobban visszatükröződne a jelenlegi gazdasági helyzet. A bank az előző néhány hónapban még nem tapasztalt különösebb változást sem a vásárlási forgalomban, sem az igénylésekben. A CIB szakértői szerint ez jórészt annak tudható be, hogy a lakosság egyelőre keveset érzékel-tapasztal a válságból, azt még mindig elsősorban a pénzvilágot érintő eseménynek tartja. Olvasnak, hallanak róla, de nem gondolják, hogy közvetlenül őket is érintheti.

A bankok egy másik része szerint ugyanakkor az idei év a tavalyinál is jelentősebb hitelkártyás forgalmat generálhat. Erre utalhat Komócsi Sándornak azon megállapítása, amely a bank legfrissebb kártyahasználati adatainak elemzésén alapul. Az ügyvezető igazgató szerint ezek az adatok azt mutatják, hogy a vásárlási forgalom növekedése 2008 végén valószínűleg meghaladja a tavalyit. Boros Gyöngyi hasonló véleményen van, a szakember ennek okát szintén abban látja, hogy a válság jelei még nem érintik közvetlenül az ügyfelek vásárlási kedvét.
QP | Quality Placement