A megállapodás célja, hogy az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, a megtett úttal arányos díj bevezetésével egyidejűleg sor kerüljön a magántulajdonos árufuvarozók versenyképességét javító intézkedésekre, valamint biztosított legyen számukra az e-útdíj fizetés finanszírozhatóságát lehetővé tevő, államilag támogatott forgóeszközhitel konstrukció - derül ki a szaktárca közleményéből.

E célkitűzés megvalósítása érdekében a megállapodás három ponton biztosít jelentős kedvezményt a fuvarozók számára:

  • csökken a légrugós gépjárművek és pótkocsik után fizetendő gépjárműadó,
  • a használatarányos e-útdíj 7,5 százaléka levonhatóvá válik a helyi iparűzési adóból, továbbá
  • az e-útdíj fizetését szolgáló kedvezményes forgóhitel-konstrukciót alakítanak ki.

Bár a fuvarozók korábban azt szerették volna elérni, hogy az iparűzési adóból az útdíj 15-20 százalékát lehessen levonni, értesüléseink szerint a csomag teljes értéke - forgóhitel-konstrukcióval együtt - így is eléri a 15 milliárd forintot, vagyis a teljes éves útdíjbevételi terv tizedét.

A felek közös szándékukat fejezték ki, hogy 2013. novemberében az e-útdíj bevezetésének és alkalmazásának tapasztalatai alapján ismételten áttekintik a megkötött megállapodást, az együttműködési lehetőségeket.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára lapunknak azt mondta, hogy a magyar fuvarozók adóterhelése,  versenyképessége a megállapodás - illetve a kereskedelmi gázolaj korábbi bevezetése - révén hasonló szintre került a környező országokéval, amit üdvözölnek a fuvarozók. Kiemelte: az útdíjtól részben függetlenül évtizedes elmaradást sikerült ezzel pótolni. Az útdíj azonban az iszonyú teher a vállalkozóknak, amit át kell hárítaniuk a megbízóik felé, és a rendszer finanszírozhatóságát és a július 1-jei technikai megvalósítását is aggályosnak tarja Karmos.