Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az LMP társelnöke által benyújtott törvényjavaslat különadó kivetését javasolja a Magyarországon felszálló légiutasok repülőjegyére, amelynek mértéke az utazás hosszától és - a brit air passenger duty mintájára - az igénybe vett kényelmi szolgáltatások szintjétől függ - olvasható a javaslatban.

Az adót a légifuvarozók fizetnék, "a 2000 kilogrammot meghaladó legnagyobb felszállási súlyú légijárművel belföldi repülőtérről mint kiinduló állomásról végzett személyszállítási szolgáltatás nyújtása után".

Az adó mértéke a legfeljebb háromezer kilométerre lévő célállomásra utazók jegye után a legalacsonyabb kényelmi osztályon 2000 forint, míg a magasabb osztályon utazóknál 4000 forint lenne a javaslat szerint. A három- és hatezer kilométer közötti távolságra utazók jegye után 5000, illetve 10 ezer, míg a több mint hatezer kilométerre utazóknál 10 és 20 ezer forint lenne a jegy utáni adó.

Schmuck Erzsébet szerint ezen - alap - adószint is 10 milliárd forintot bőven meghaladó éves bevételt hozhat a jelenlegi utasforgalmi adatok alapján, és ennek döntő többségét nem magyar állampolgárok, hanem a hazai repülőterekről induló járatokat igénybe vevő külföldiek után kellene megfizetnie a légitársaságoknak.

"A légi közlekedés az egyik legsúlyosabban környezetszennyező közlekedési mód, ugyanakkor óriási rejtett és nyílt támogatásban részesül. Emellett a légi közlekedést a jellemzően még ma, a diszkont légitársaságok terjedésével is a tehetősebb rétegek veszik igénybe, tehát a szociális indokok is az iparág támogatásának legalább részleges kompenzálását támasztják alá. Ennek a javaslat szerinti módja egy tételes, az egyes utazások után fizetendő különadó kivetése a légifuvarozók által nyújtott személyszállítási szolgáltatásra, azaz lényegében az értékesített repülőjegyekre" - írt a törvényjavaslat indoklásában az ellenzéki képviselő.

Hasonló adót az Európai Unió számos tagországában is alkalmaznak a politikus szerint, Nagy-Britannia mellett Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Svédországban és Németországban is. Ez a törvényjavaslat elsősorban az Ausztriában 2011 óta megfizetendő repülési járulék (Flugabgabe) szabályozásából merít.

Az adó alanya az adót önadózással állapítaná meg. A törvény 2020. július 1-jén lépne hatályba, ha elfogadná az Országgyűlés.