Ajánlatot tett a magyar kormány a Budapest Airport Zrt.-re a héten – írja az ügyet ismerő forrásokra hivatkozva a Bloomberg.

A hírügynökség értesülései szerint az ajánlat a piaci ár alatt volt, ha hasonló, mostanában kötött megállapodásokhoz hasonlítjuk. Az egyik forrás erre példaként a Sydney repteret említette, amely idén júliusban kapott egy ajánlatot a 2019-es EBITDA-ja 22-szeresére, ami a  cég profitabilitásának a mértéke, miután az árat leginkább a légi ipar jövőbeni fejlesztései határozzák meg.

QP | Quality Placement

Tavaly a Budapest Airport 38 millió eurós EBITDA-t és 110 millió eurós éves veszteséget ért el, miután összeomlott az utazási piac. A reptér várakozásai szerint a működése a járvány előtti szintre 2023-ra térhet vissza.

A többségi tulajdonos, a német AviAliance nem kívánta kommentálnita a lap értesülését, a kormány pedig nem válaszolt a Bloomberg megkeresésére.

Múlt hónapban Palkovics László innovációs és technológiai miniszter azt nyilatkozta, hogy méltányos ajánlatot készülnek tenni a reptér megvásárlására, és ha nem eladó, akkor a kormány „valamilyen módon” visszaállítja a többségi állami tulajdont.

A Budapest Airport tulajdonosai nemrég közleményben utaltak rá, hogy nem akarják eladni a Zrt.-t. Korábban az is kiderült, hogy azt tapasztalják, a kormány ki akarja kényszeríteni az üzletet: mindenféle hivatalosságok megvádolták őket a létesítménnyel összefüggő beruházások miatt, ugyanakkor akadályozták a fejlesztéseket, azon kívül miniszterek és „közeli” sajtóorgánumok fenyegetőztek. Az Orbán-kormány nyomásgyakorlása miatt áprilisban a Liszt Ferenc repülőteret működtető konzorcium főrészvényese panasszal fordult az Európai Bizottsághoz.

A Budapest Airport privatizációja 2005-ben kezdődött és a magyar kormány 2011-ben - egy évvel Orbán újabb hatalomra kerülése után - adta el a maradék részesedését is a reptérben. A koncessziós megállapodás 2080-ig tart - emlékeztet a Bloomberg.