A legtöbben továbbra is benzines járművet választanának (36 százalék) az EY hazai autóhasználók körében végzett reprezentatív kutatása szerint, ez az arány azonban az előző évhez képest 7 százalékponttal csökkent.

Ugyancsak enyhül az érdeklődés a dízelautók iránt. 2020-ban a válaszadók 12 százaléka, tavaly már csak 8 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy legközelebb gázolajos kocsit venne.

Ezzel párhuzamosan egyre többen nyitnak az alternatív hajtású autók felé. A felmérésben megkérdezettek negyede hibrid (26 százalék, míg 2020-ban 18 százalék), minden tizedik válaszadó elektromos autót (9 százalék, a 2020-es 6 százalék után) venne legközelebb.

Az ár mellett meghatározó döntési szempontnak számítanak a gyártó termékeivel kapcsolatos korábbi tapasztalatok, a biztonság és a gazdaságos üzemeltetés. A válaszadókat leginkább a korrekt szervizdíjak (52 százalék) és a hűségprogramok (42 százalék) motiválnák arra, hogy elkötelezettek maradjanak az adott márka iránt.

Hitellel vagy anélkül?

A következő autóvásárlást a hazai vevők többsége (55 százalék) saját forrásból fedezné. Aki nem, az elsősorban banki hitelt venne fel, vagy családhoz, illetve baráthoz fordulna kölcsönért.

A 20-29 éves korosztály 32 százaléka akár egy évet is várna a kiválasztott új járműre, míg a 30-60 évesek kevesebb mint 20 százaléka lenne csak ilyen türelmes. Utóbbiak többsége inkább készleten lévő gépkocsit választana, vagy valamilyen kompenzációt kérne a hosszú várakozási időért cserébe.

A hatékony értékesítés érdekében a legfontosabb kérdés, hogy az autókereskedők mennyire ismerik jól a vevőik igényeit - véli László Roland, a vállalat üzleti tanácsadással foglalkozó területének vezetője.

A használt autóknál a válaszadók 61 százaléka a garantált futásteljesítményt nézi, ami összhangban van azzal, hogy elsősorban (43 százalék) hivatalos autókereskedésből vásárolnának ilyen gépjárművet. A kereskedőktől elsősorban széles járműválasztékot (45 százalék), a régi gépkocsi beszámítását (40 százalék) és a korábbi balesetek és javítások transzparens bemutatását (38 százalék) várják el.


A 2021 novemberében készült kutatásban összesen 533 magyar válaszadó vett részt. A kérdőíves felmérésben való részvétel kritériuma volt a jogosítvány megléte, az aktív autó használat, és a 20-60 év közötti életkor.