A könyvelők átlagosan 5-20 ezer forintos áremelést terveznek a újonnan átalányadózásra váltó ügyfeleiknek, és bár a jelenlegi helyzet miatt sokuk foglalkozik az erre a formára átváltó ügyfeleikkel, több mint egy harmaduk egyáltalán nem tervezi bevállalni az átállással járó plusz munkát - derül ki a Billingo friss felméréséből.

A kata módosítása nem csak az így adózók, hanem a könyvelők és könyvelőirodás életét is alapjaiban forgatja fel. A számlázó cég kutatásában a legtöbben arra panaszkodnak, hogy nincsenek általános megoldások, mindenkivel egyesével kell elfogadtatni a többletadózást, és hogy nagyon rövid az idő az átállásra.

A módosítás lehetetlenné teszi a katásoknak, hogy cégeknek számlázzanak, pedig a kedvező adómód hatalmas mértékben megkönnyítette a vállalkozók helyzetét. A felmérésben megkérdezett könyvelők 98 százalékának van katás ügyfele, így az szeptember 1-től életbelépő változtatás szinte mindannyiukat érinti.

Tapasztalat híján

Ezzel szemben azonban több mint felük egyáltalán nem könyvel átalányadós ügyfeleknek, és csak 10 százalékuk mondta, hogy több ilyen ügyféllel is rendelkezik. Sokuknak komoly problémát jelent az átállás, mert korábban egyáltalán nem kellett találkozniuk az adóformával.

Míg legtöbbük bevallása szerint a katás ügyfelek könyvelésére esetenként 1 órát se kellett szánnia, addig most arra számítanak, hogy az átálló ügyfelekkel havi szinten 1-2 (31,77 százalék), vagy 2-3 (27,44 százalék) órát is kell majd foglalkozniuk.

Kapacitáshiányban szenvednek

A megnövekedett terhek miatt a könyvelők jelentős része nem is fog átalányadósokat vállalni, akik fognak, azok közül is csak minden harmadik mondta azt, hogy pár átalányadós ügyfélnél többet vállalni - derül ki a Billingo vezérigazgatója által tartott szakértői kerekasztal-beszélgetésből.

Ami az áremelési bontást illeti, 48 százalék 5-10 ezer, 29 százalékuk pedig 10-15 ezer forint közé tette az összeget, amivel megemelné az átalányadóssá váló ügyfeleiknek végzett munka árát. Mint ahogy az egyik válaszoló írta "amint megszületett az ügyfél döntése arról, hogyan tovább, meg kell győződnöm róla, hogy érti-e, nekem miért lesz többletmunkám, miért fogok árat emelni".