Átlagosan 8-12 százalékos árcsökkentést hajtottak végre a prémium márkák esetében a Pamperst és a Liberót forgalmazó cégeknél. Információink szerint a harmadik nagy szereplőnél, a Huggiesnál is voltak jelentős kedvezmények, ugyanakkor Medve Csilla, a cég marketingmenedzsere lapunkkal közölte: a hazai piacon 6 százalékos részesedéssel rendelkező vállalat nem kíván részt venni az árháborúban.

Úgy tudjuk, a nagymértékű árcsökkenésekbe még novemberben fogott a Pampers forgalmazója. Az árháborúnak Janky Gyöngyi, a Procter & Gamble vállalati kapcsolatok menedzsere szerint az az oka, hogy az elmúlt bő egy év gazdasági válságának következményei hatottak a fogyasztók szokásaira, vásárlásaik gyakoriságára, illetve a vásárolt termékek összetételére is.

Mint közölte, a fogyasztók közül sokaknak emiatt jobban át kell gondolniuk a vásárlási döntéseiket, ők pedig forgalmazóként igyekeznek alkalmazkodni az adott piacon végbemenő változásokhoz. Több piaci szereplő is megerősítette, hogy a jelentős árcsökkenés nem hazai jelenség, hanem külföldről gyűrűzött be.

Visszaszorítanák a saját márkás termékeket

A válság mellett a prémium márkák árcsökkenésében szerepet játszhatott az a törekvés is, hogy megőrizzék piaci részesedésüket a kedvezőbb árú saját márkás termékekkel szemben, amelyek jelenleg 30-35 százalékos szeletet tudhatnak magukénak. Az ilyen termékek forgalmazóinak többsége ugyanis nem akar, illetve nem tud túl sokat engedni az árakból, így ők lehetnek az árháború nagy vesztesei.



A népszerűbb private label termékek forgalmazóinál ugyanakkor elképzelhető a jövőben kisebb mértékű árcsökkentés, ha a saját márka pozícióját tartani akarják. Ez várható a Drogerie Marktnál is, a cég ugyanis meghatározó mértékben van jelen a saját márkás piacon Babylove pelenkájával - tudtuk meg Bokor Ritától, a társaság szortiment menedzserétől. A drogériahálózat a közeljövőben növekedésre nem számít, a jelenlegi részesedést viszont szeretné tartani - mondta Bokor. Hozzátette: véleménye szerint az árcsökkentéssel a prémium termékek gyártói a saját márkák erős pozícióit próbálják visszafogni.

Húsz százalékos árcsökkentés is előfordult

A Pampers termékek ajánlott fogyasztói ára az elmúlt fél évben átlagosan nagyjából 10 százalékkal csökkent. Piaci információink alapján azonban a maxi méretű, 7-14 kg-os gyerekenke készült pelenkák esetében 20 százalékos olcsóbbodás is bekövetkezett. Ezután a nagyjából 5-8 százalékkal drágább Libero pelenkák árát is csökkenteni kezdték. A hipermarketek akciói során pedig az is előfordult, hogy egy-egy gyártó prémium gyártmányának ára a standard termék ára alá került.

Azt nem lehet tudni, hogy az árháború meddig fog tartani, a megkérdezett vállalatok sem árulták el az esetleges további árcsökkenésre vonatkozó terveiket. A kiélezett verseny közepette ugyanakkor elképzelhető, hogy nem állnak meg itt a cégek, és további lépésekre készülnek a fogyasztók megnyerése érdekében.
QP | Quality Placement