A három bolttípus, a hipermarketek, diszkontok és a magyar tulajdonban lévő láncok (CBA, Coop és Reál) erősödtek, míg az önálló kis boltok pozíciója gyengült. Jelesül a hipermarketek 29-ről 30 százalékra növelték részesedésüket a vizsgált árucsoportok forgalmából. A diszkontok a tavalyelőtti 13 százalékról 14 százalékra, a hazai tulajdonú láncok pedig pedig 24-ről 25 százalékra növelték piaci részüket. A szupermarketek esetében stagnálást, a kisebb önálló boltoknál pedig visszaesést mért a piackutató társaság, így előbbiek részesedése 9 százalékon maradt, utóbbiaké pedig 25 százalékról 22 százalékra csökkent. Ez azt jelzi, hogy folytatódott az élelmiszer- és vegyiáru-kereskedelem további koncentrálódása. A mennyiségi értékesítés a termékkategóriák többségében növekedett. Az élelmiszerek közül a forgalom legnagyobb mennyiségi bővülést, sorrendben a következő tíz árucsoport érte el 2005-ben: energiaital, pizza, mélyhűtött panírozott sajt, jeges tea, nápolyi/ostya, zacskós leves/leveskocka, ásványvíz, saláta öntet, túró és 100 százalékos gyümölcslé. Értékben a legnagyobb forgalom az ásványvízhez, a túróhoz, a 100 százalékos gyümölcsléhez és jeges teához kapcsolódik. Ha az ACNielsen által mért, forintban legnagyobb forgalmú 20 élelmiszer árucsoport mennyiségi eladásainak növekedését nézzük, akkor 10 százalékot meghaladó mértékben nőtt az ásványvíz, sajt, tejtermék desszert, fűszer, és édes keksz - írja a jelentés.