Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

Egy meglehetősen szerencsétlen osztrák hírügynökségi beszámolót követően vette át a sajtó, hogy az osztrák bauMax-konszern nehézségei a régiós hálózat karcsúsítását hozhatják. A hír éppen beleillett a nyugat-európai trendbe, amelyben hírbe hozták a Praktiker és a BricoStore láncokat − mondta a Napi Gazdaságnak Simonyi András, bauMax Magyarország Zrt. vezérigazgatója. A cégvezető szerint a konszern eredményei sajnos messze nem a korábbi prognózisok szerint alakultak, ennek megfelelően a cégcsoport egy hároméves stratégiát dolgozott ki (konszernszinten), amelyben működésiköltség-optimalizálás, termékválaszték- és strukturális átalakítás szerepel.

Ennek megfelelően visszafogottabb fejlesztési aktivitásban gondolkodik a cég (csoportszinten), de nem mond le újabb áruházak építéséről. A tervben emellett szerepel, hogy a konszern leányvállalatainak jobban kell majd igazodniuk a lokális igényekhez − elsősorban kínálatban és árban.

Ami Magyarországot illeti, a stratégia itt is él: tavaly már megkezdődött a költségek lefaragása és a strukturális átalakítás. A magyar leányvállalatot hatványozottan érinti a gazdasági válság és a gyenge piaci környezet. Simonyi szerint a megváltozott fogyasztói magatartáshoz − nem feltétlenül a válság miatt − igazodni kell. A szortimentet átalakították; az igények után ment a hálózat, ami nemcsak a termékkínálat változásában, hanem a szolgáltatások kínálatában is jelentkezik. Simonyi úgy látja, egyre komplexebb megoldásokat kell nyújtani a vásárlóknak − nemcsak a barkácspiacon, a teljes kiskereskedelemben változott a fogyasztás szerkezete.

A konszernszintű stratégia átültetése nem jelenti üzletek bezárását − mondta az ügyvezető igazgató −, jóllehet 2015-ig nem is terveznek újabb egységet építeni. Lesz olyan áruház, amelyet átalakítanak, például shop in shop megoldásokat alkalmaznak, de hálózatszintű bővülést most nem terveznek. A végrehajtott operatív intézkedésektől konszernszinten növekedést várnak a tulajdonosok. Folyó áron itthon is növekedésre számít a bauMax, ám az inflációs hatás és a külső körülmények miatt eredményben nagyjából hasonló szintet várnak a cégtől, mint 2012-ben. Valódi növekedés 2014-től jöhet, ami nagyban függ a márka pozicionálásától, a szortimentpolitikától és a konszern regionális egységeinek szinergiájától.