Pár hete szintet lépett az online élelmiszerpiac Magyarországon, az Auchan ugyanis pár hete kiterjesztette Budapest teljes területére a házhoz szállítást, ezzel újabb nagy szereplő van jelen a teljes fővárosi piacon.

A jövőben újabb szereplő is színre léphet, arról nem beszélve, hogy a boltláncok országos szinten is egyre nagyobb területet szeretnének lefedni a szolgáltatásukkal.

Pörögnek a netes eladások

Nem véletlen, hogy a boltláncok fontos szerepet szánnak a online értékesítésnek. A hivatalos KSH-statisztikák alapján ugyanis az online értékesítés évek óta látványosan növekszik. Igaz, a jelentős bővülés részben azzal magyarázható, hogy még mindig alacsony a bázis, tehát feljövőben lévő szegmensről van szó. A 2013 első három hónapja óta eltelt negyedévekben az internetes és csomagszállítás forgalma 14-49 százalékkal nőtt, ezzel szemben a teljes kiskereskedelem 0,7-7 százalékos bővülést ért el, sőt voltak olyan negyedévek, amikor az összforgalom csökkent.

Az nem látszik a statisztikákból, hogy az internetes és csomagszállításos kiskerforgalomból mennyi csapódik le a legnagyobb boltláncoknál - ám biztos, hogy sok. Erre utalnak az összesített adatok is, azaz egyre nagyobb szelet jut az netes kereskedelemnek, a teljes kiskerforgalomból 2013 első felében az online szegmens súlya még csupán 1,4 százalék volt fedett le, az idei első félévben ez az arány már 3,4 százalékra nőtt. A növekedés százmilliárdos nagyságrendű.

Megkerestük a legnagyobb boltláncok közül a Tescót, a CBA-t és az Auchant, az Aldit, a Lidlt és a Pennyt, hogy milyen lépéseket terveznek az online értékesítésben.

Mit csinálnak a boltláncok?

Az Auchan még 2016 őszén indította el az online boltját, de a szolgáltatás akkor csak pár budai kerületben és néhány agglomerációs településen volt elérhető, elsősorban a cég áruházainak közelében. Megkeresésünkre atz Auchan közölte: folyamatosan dolgoznak az online áruház fejlesztésén és a kiszállítási területek bővítésén.

Tervezzük, hogy a jövőben a fővároson és annak vonzáskörzetén kívül is elérhetővé tesszük online szolgáltatásunkat, de konkrét megyékről, településekről jelenleg nem tudunk beszámolni

- áll a cég válaszában.

Terjeszkedést tervez a CBA is. A cég online boltjának honlapja szerint jelenleg 50 településen elérhető a szolgáltatás, és válaszuk szerint folyamatosan dolgoznak azon, hogy ellátási területüket bővítsék.

A Tesco online boltja Budapest mellett többek között Székesfehérváron, valamint a Velencei-tó környékén és Győr egyes részein elérhető, de kérdésünkre, hogy hol jelennek meg legközelebb, egyelőre nem válaszoltak. (Ha megjön a Tesco válasza, frissítjük a cikket - a szerk.)

A Spar már régóta ígéri az online boltja rajtját, de azt rendre elhalasztották. Idén tavasszal Heiszler Gabriella, a Spar Magyarország ügyvezető igazgatója a Napi.hu kérdésére azt mondta: 2018 tavaszán kerülhet erre sor.

Titkolózó diszkontok

Megkerestük a diszkontokat is, ám a válaszaikból nem sok minden derül ki. A Lidl közölte: az online boltra vonatkozó kérdéseink olyan adatokra és információkra irányulnak, melyet a Lidl üzleti titokként kezel.

A Penny is hasonló választ adott, közölték: nem tudnak információt adni erről.

Az Aldi valamivel bőbeszédűbb volt, bár a terveket ők sem árulták el. A boltlánc szerint

nézik a piacot és a vevők igényeit, ha pedig ezek alapján lépni kell, akkor ezt megteszik.

Az Aldi válaszában utalt arra, hogy az idén bevezetett egy új szolgáltatást, amelynek köszönhetően a boltokban akciósan kínált nagyméretű termékek - például mosógép, hűtőszekrény - házhoz szállítását biztosítja a cég.

Bár a diszkontok szűkszavúak, ágazatai megfigyelők szerint szinte biztosra vehető, hogy amennyiben folytatódik az online kiskereskedelem térnyerése, akkor előbb-utóbb ők is biztosan beszállnak erre a piacra.