Hiánycikké vált a luxusjacht a magyar piacon is. A 200-400 ezer euróba (vagyis 60-120 millió forintba) kerülő balatoni cirkálókat ugyan bemutatják a jövő heti Budapest Boat Show-n, de rendelni csak 2019-es szállításra lehet.

Az egyre népszerűbbnek számító, 34-41 lábas hosszú vitorlásokra így sokat kell várni azoknak is, akik akár azonnal leszurkolják a vételárat. A magyar piacon meghatározó Bavaria, Hanse, Jeanneau és Beneteau hajók képviselői így akár pénzkidobásnak tarthatják a hajókiállításon való sok millió forintos megjelenést - bár korábban épp itt rendelték meg hajóikat a magyar nábobok.

Nagyobbat és drágábbat!

A hiány fő okát a dübörgő világgazdaságban látják az érintett kereskedők. Az utóbbi években ugyanis nem csupán a magyar gazdagok lettek még gazdagabbak, de másutt is többen és többet áldoznak jachtvásárlásra. A trend egyértelmű: nagyobbat és drágábbat! A kínai milliomosok egyre másra rendelnek - ráadásul nagy mennyiségben - ottani mércével nem különösebben drága hajókat.

A kisméretű hajókból még el lehet csípni egy-egy darabot 2018-as szállításra, ám a nagyobbakra minden cégnél várni kell - minimum egy évet.

A magyarországi piacon jelen levő kereskedőknek a hazai charterflották bővülése és az adriai piac jelentős növekedése is gondot okoz. Ezek ugyanis évente több tíz új vitorlást vásárolnak, így növelve a hiányt. Láng Róbert, a Pannon Yacht Charter Kft. tulajdonosa a Napi.hu-nak elmondta: már novemberben  több típusból már nem tudtak szállítani 2018-ra, vagy legfeljebb az év végére.

Néhány típus esetében "pre-defined" visszajelzést tudnak adni, ami azt jelenti, hogy mivel már tavaly lekötötték a teljes termelési kapacitást, csak olyan hajó kapható, amit raktárra gyártottak, előre meghatározott felszereléssel.

Válságkezelés a vízen

Ügyes húzással próbálja megtartani a vevőket a Bavaria. A magyar piacvezető hajógyártó cége a vevőknek saját flottájából kínál bérelhető hajókat az idei nyárra. Lange Péter, a Royal Silver Kft. ügyvezető-tulajdonosa kérdésünkre elmondta, hogy balatonfenyvesi kikötőjükben "állomásozó" flottájukból bérelhetnek a jövendő vevők, amíg meg nem érkezik saját hajójuk. Káli Csaba, a Jeanneau képviselője szerint a hajókiállításon éppen azért mutatnak be több típust, hogy orientálni tudják a jövendő vevőket, akik a tavaly ősszel elfogyott kisméretű hajók helyett esetleg nagyobbat választhatnak - igaz, ezeket is csak jövő évi szállításra.

Csúcshajók, csúcsáron

A vitorlások és jachtok iránti felfokozott igény persze megmutatkozik az árban is. A mostani árjegyzékben szereplő típusok csaknem kétszer annyiba kerülnek, mint néhány évvel ezelőtt.

A képet árnyalja, hogy a jelenleg szállított hajók felszereltsége össze sem hasonlítható a korábbiakkal. A légkondicionálás, a számítógépes navigáció és egyes berendezések okostelefonról való irányíthatósága ma már az alapfelszereltség része - néhány éve ezek még luxusnak számítottak.

Az új hajó iránti kereslet "felhúzta" a használt hajót árát is. Hat-nyolc éves vitorlások új áron adhatók el, ami szintén kuriózumnak számít. Korábban ugyanis egy ötéves hajó esetében 20 százalékos volt az árcsökkenés.

A kép forrása: Beneteau.