Jóval kevesebb üzemanyagot tud szállítani a Mol Nyrt. a benzinkutaknak, mint amennyit a szerződésben korábban vállalt – írta az olajtársaság a portál birtokába jutott levélben.

Eszerint az írta a Mol, hogy „az üzemanyag-rendelés tervezhetősége és az országos ellátásbiztonság érdekében” a szeptember 19-vel kezdődő héten a szerződésekben előre megadott dízel és motorbenzin mennyiségének mindössze 25 százalékát tudja biztosítani.

Újraindul a százhalombattai finomító

A korábbi hírek szerint szeptember 18-án újraindul a Mol százhalombattai Dunai Finomítója. A karbantartási munkákat július 31. és szeptember 18. közötti végezték. A cég a karbantartást korábbra tervezték, de tavasszal a finomítót teljes kapacitáson kellett működtetni. A karbantartási munkálatokat másfél éve kezdték el előkészíteni, és minegy 1200 szakember dolgozott rajta.

Mikorra szűnik meg az üzemanyaghiány?

Mindenképpen szükséges, hogy októbertől teljes mértékben kivezessék a hatósági árazást az üzemanyagpiacon – mondta korábban Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára beszélt a VG.hu-nak.

A benzin és a dízel ársapkájának fokozatos feloldása szerinte nem megoldás, mert nem teremti meg az ellátás biztonságát. Ehhez elengedhetetlen a fogyasztás visszaszorulása, amit viszont nem támogat, ha továbbra is a piaci ár alatt lehet tankolni, még ha 480 forintnál drágábban is.

Őszintén remélem, hogy azonnal megszűnik a hatósági árazás, mert az eddig eltelt tíz hónapban is olyan károkat okozott az ágazatnak, amelyek felszámolása hosszú hónapokat igényel – mondta a főtitkár. A hatósági ár bevezetése miatt a hosszú távú szerződéseket felmondták az importőrök, az azonnal hozzáférhető spot piaci kapacitások pedig jócskán korlátozottak az Európában általánosan tapasztalható gázolajhiány miatt. Az új szállítmányok leszervezése, illetve a korábbi megállapodások aktiválása hosszú időt vesz igénybe, arra kell számítani, hogy csak 2023 elejére zökkenhet vissza a 480-as árazás előtti szintre az üzemanyag-ellátás - véli Grád Ottó.

Lenne haszon, ha volna nafta

A piaci áras értékesítésen lenne egy kis marzs, tudnánk valamit nyerni, egy kis levegőhöz juthatnánk. De nem kapunk elég üzemanyagot – mondta korábban Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetségének elnöke a Szabad Európának.

Az akkori hírek szerint a kis benzinkutak 35, illetve ötven százalékra vannak korlátozva, vagyis a heti szükségleteik harmadát, illetve felét kapják csak meg az egyetlen nagykereskedőtől, a Moltól.

Ez leginkább az új partnerekre igaz, de minden töltőállomással más szerződést kötnek. Van olyan kút, amelynek magának kell gondoskodnia arról, hogy az üzemanyag eljusson hozzá. Ilyen nagy tételben ez sem egyszerű.