Magyarországon és a visegrádi régióban is nagy a kiaknázatlan kapacitás a szántóföldi növények és más biomassza energetikai hasznosításában, hazánk a térséggel együtt akár a bioüzemanyag-ipar világviszonylatban is vezető országává válhat - jelentette ki Hódos Ferenc, a Magyar Bioüzemanyag-szövetség alelnöke, a Pannonia Bio Zrt. stratégiai igazgatója a napilapnak.

Az Innovációs és Technológiai Miniszté­riumtól a lap úgy értesült, a napokban a kormány elé kerülő egy jogszabály, amely nyomán a következő évtizedben emelkedhet a motorüzemanyagokba kevert bio­etanol, illetve biodízel aránya.

QP | Quality Placement

A bioüzemanyagok felhasználását uniós szabályrendszer írja elő tízéves ciklusokban. A 2021 és 2030 közötti időszakra azt rögzítik majd, hogy mennyi első generációs bioüzemanyagot, vagyis bioetanolt és biodízelt lehet felhasználni. Ezt az alapján állapítják majd meg, hogy 2020 végén mennyi a tényleges felhasználás az adott tagállamban. Most kell lépnünk, hogy Magyarország a következő évtizedben a lehetőségekhez mérten a legtöbb bioüzemanyagot használhassa. A jelenlegi bioetanol-termelést és -felhasználást még bőven lehetne növelni, erre lehetőséget ad a logisztika és a technológia is - véli Hódos.

A bioetanol kötelező bekeverési aránya a motorbenzinhez jelenleg hét térfogatszázalék, ami tíz energiaszázalékot jelent - innen ered az E10-es megnevezés.

Mindez könnyedén elérhető egy olyan országban, amely a harmadik helyet foglalja el az egy főre jutó bioetanol-előállításban az Egyesült Államok és Brazília mögött. Ám az itthon előállított bio­üzemanyag előnyeit a környező országok használják ki. A bekeverési arány emelése nem tűnik ördöngösségnek a szövetségi alelnök szavai szerint, hiszen jó néhány ország régóta bevezette már az E10-es üzemanyagot - ilyen Franciaország, Belgium, Finnország, Németország. Nemrégiben csatlakozott a körhöz Románia és Bulgária is, bizonyítva, hogy a fejletlenebb autó­parkhoz semmivel nem passzol kevésbé a nagyobb arányú bioüzemanyag-használat, hiszen semmilyen technikai problémát nem okozott az átállás.

A Magyar Bioüzemanyag-szövetség két, etanolt gyártó tagja évente összesen mintegy 2,4 millió tonna takarmánykukoricát használ fel, az E10 motorbenzin bevezetése a V4-es régióban további 1,2 millió tonna takarmánykukoricára jelentene keresletet régiós szinten.