Újabb roham a boltokban, mert jönnek a reklamációk is. A hibás ajándék viszont nem csere-bere kérdése. Ha pedig régen vetted - a tömeg kivédése miatt időben -, lecsúszhattál a 3 napos jótállásos cseréről, vagy éppen a webáruház 14 napos elállásáról. Vasárnap indul, még a nyitvatartásra is figyelni kell - kezdi cikkét a Blokkk.com kiskereskedelmi szakoldal, amely külön figyelmeztet, hogy a boltok egy része nem is nyit ki az óévben, vagy esetleg leltározás miatt nem fogad vásárlókat.

Mivel hagyományosan nagy ilyenkor, december 27-én a tömeg a boltokban a visszacserélők miatt, érdemes is megfontolni, hogy mikor menjen valaki a vevőszolgálatra, vagy azt, hogy nem örülne-e valaki családon belül az érintett ajándéknak.

A nem tetsző, rossz méretű, vagy éppen két ajándékozótól kapott egyforma ajándékok csere-beréje és a minőségi panaszok intézése nem egységes. A csere-bere önkéntes a boltos részéről, kivéve a webáruházak esetében a 14 napos indoklás nélküli elállási jogot, ezzel szemben a minőségi kifogás intézése kötelező.

A becseréléshez mindenképpen kell a nyugta, de erre nincs törvényileg kötelezve a boltos, minden kizárólag jóindulat kérdése a részéről. Azért nem igazán éri meg kekeckedniük, mert könnyedebb szívvel jár vissza később a vásárló abba a boltba, ahol segítettek neki. Az viszont szinte minden esetben szabály, hogy csak hibátlan állapotú terméket érdemes visszavinni.

Ha jótállásos terméket vinne vissza becserélésre a vásárló - például, ha hibátlan, de kettőt kapott a megajándékozott -, akkor a jótállási jegyet is érdemes visszavinni, hiszen azt is ki kell cserélni (például a termék gyári számának feltüntetése miatt). Ha nincs helyettesítő termék, akkor a boltos akár levásárlást is felajánlhat, de ez sem kötelező a részéről, ahogy az sem, hogy engedélyezze akciós termékek vásárlására is a cserét.

"Minden megvásárolt termék, például egy zokni esetében is a vásárlót megilleti a szavatosság joga, ami azt jelenti, hogy a vásárlás pillanatában hibátlan volt, de később kiderült valamilyen hiányosság. Ez két évig igaz, kivéve értelemszerűen a fogyaszthatóság és a minőségmegőrzési idős termékeket, ott a megadott határidőig igaz. És persze a terméket rendeltetésszerűen kell használni, tehát az elegáns bőrcipő nem focicipő" - írja a portál, amely itt is figyelmeztet, hogy ez is csak a nyugta felmutatásával intézhető, a vásárlást követő két évig és az első hat hónapban a boltosnak kell lépnie, ha úgy véli, a vásárlónak nincs igaza.

A minőségi reklamációt a vásárlás helyén kell intézni, bár a vásárló ha akarja, saját maga is viheti szervízbe az adott terméket. Jár neki a javítás, ha ez nem megy, akkor a csere, vagy árleszállítás, végső soron pedig visszajár a kifizetett vételár.

A jogszabályban felsorolt tartós, többségében tízezer forintnál drágább tartós cikkek esetében jótállás, más néven garancia illeti meg a vásárlót. Így egy éven belül meghibásodás esetén javítani, vagy cserélni kell a portékát. Ma nincs meghatározva, hány meghibásodás után kötelező a csere, 2021-től viszont a harmadik után már a harmadik eredménytelen bütykölés után másik jár a vásárlónak. A jótállásnak van egy sajátos szabály is. Ha vásárló a vásárlást követő három munkanapon belül reklamál és az megalapozott, akkor nincs javítgatás, hanem kötelező cserélni. Hát ebből már sokan kicsúsztak, akik korábban vették meg az ajándékokat. Ez ugyan nem csere-bere kérdése, de van, ahol 3 nap leteltével is cserélnek egy darabig - teszi hozzá a Blokkk.com.