A kamara szerint sajnálatos, hogy a Tesco botrányos dinnyeakciózásához más áruházláncok is csatlakoznak, további súlyos károkat okozva ezzel az amúgy is nehéz helyzetben lévő termelőknek.

A Tesco hétvégi, indokolatlan és a termelők által elfogadhatatlan akciója után újabb áruházláncok jelentették be, hogy ezen a héten irreálisan alacsony áron kínálják a dinnyét; a Penny 89 forintért, az Aldi 95 forintért, a Lidl pedig 99 forintért hirdeti reklámújságaiban a dinnye kilónkénti fogyasztói árát - értékel közleményében a NAK.

QP | Quality Placement

Általánosságban a bruttó fogyasztói ár 25-30 százaléka a dinnye nettó felvásárlási ára. Így a 100 forint/kilogramm alatti fogyasztói árnál a termelők súlyos veszteséggel tudják csak értékesíteni a dinnyét, hiszen az önköltség 40 forint/kilogramm körül alakul.

A NAK részvételével múlt héten indult el a dinnye fogyasztásösztönző kampány, hét áruházlánc (Aldi, Auchan, CBA, Lidl, Metro, Spar, Tesco) részvételével. A NAK a kialakult helyzet miatt azt a döntést hozta, hogy bojkottálja a kóstoltatási kampányt azokban az áruházláncokban, amelyek a szezon elején 100 forint/kilogrammos ár alatt kínálják a dinnyét, mivel az sértő lenne a termelőkre nézve. Emellett a kamara a beszállítókkal szembeni tisztességtelen forgalmazói magatartás, a diszkriminatív árképzés, és az erőfölényével való visszaélés miatt esetükben is kezdeményezi a hatósági vizsgálatot.

Mindez azt jelenti, hogy a Metro-ban a múlt hétvégén már lezajlott kampányt követően csak három áruházláncban, az Auchanban, a CBA-ban és a Spar-ban áll a dinnye promóciós program mellé a kamara.