Mindenképp meg kell fontolni a pályázati szabályzatok egyszerűsítését, hiszen most egy nagyobb volumenű beruházáshoz kapcsolódó pályázati anyag közel ezer oldalas is lehet - kezdte előadását Essősy Zsombor, a Magyar Pályázatíró Iroda vezérigazgatója a Napi Gazdaság Forrásteremtés kis- és középvállalkozások számára a Balaton régióban című konferenciáján.

A Nemzeti Fejlesztési Terv keretében 2004-2006 között 693 milliárd forint támogatás állt rendelkezésre, az Új Magyarország Fejlesztési terv esetében pedig a rendelkezésre álló nyolcezer milliárd forint fele le van kötve valamilyen szerződéssel és tíz százaléka már kint van.

A következő időszak kihívása az lesz, hogy a maradék forrás mihamarabb kikerüljön, ugyanakkor az jó helyre is kerüljön. Ezt egyszerre szinte lehetetlen végrehajtani, vagyis el kell dönteni, hogy gyorsan kiönti a következő kormány a forrásokat - ez nagyon sok bedőlő pályázattal fenyeget - vagy új stratégiát fogalmaz meg - ez viszont legalább fél év egy év csúszással jár. Végig kell gondolni a fejlesztési ügynökségek feladatait is, hogy az egyes projektek szervezői között legyen párbeszéd.

Összesen negyven vállalkozás-fejlesztési szervezet van - ebből a MAG Zrt. a legnagyobb. Ezen a körön most lenne célszerű szűkíteni, már az is előrelépés lenne, ha lefeleződne ez a csoport, mert ez jelenleg átláthatatlan. Az sem segít, hogy az ÚMFT végrehajtása totálisan átláthatatlan, rengeteg közvetítő szervezet van a rendszerben. Ezeket a kérdéseket addig kellene megválaszolni, amíg az új kormány még nem cseréli le ott a vezetőket, mert akkor ismét konzerválva lesz ez a rendszer.

A számtalan közvetítő jelenlétének az is hátrányos következménye, hogy a vezetők, a felelősök nem ismertek, nincs megfelelő panaszkezelési rendszer, a kifogásokat nem bírálják el, csak esetleg évek múlva. Összesen 1300 pályázatot írtak ki, ami brutálisan sok és összességében kezelhetetlen. Még akkor is, ha mi eből élünk - mondta Essősy.

A kkv-k tavaly átlagosan 144 millió forint értékben nyertek közbeszerzési tendert fővállalkozóként, a teljes, nagyvállalatokat is magában foglaló átlag pedig 274 millió forint volt. A közbeszerzési piac folyamatosan koncentrálódik - mondta Morvayné Vígh Katalin, a Gazdasági Versenyhivatal szakmai főtanácsadója. Ez azt jelenti, hogy jóllehet folyamatosan nő a kkv-szektor részesedése a közbeszerzési eljárásokban a darabszámot tekintve - 2002-ben ez 66, tavaly pedig 74 százalék volt - ám értékben ez ingadozóan csökken - 2003-ban 54, de 2007-ben csak 32, tavaly pedig 39 százalék volt.

A kkv-szektor térnyerése egyébként annak is köszönhető, hogy a jogszabályok úgy változtak meg, hogy már az alacsonyabb értékű munkákat is pályáztatni kellett. Ez vezetett ugyanakkor ahhoz is, hogy az egyes pályázatok értéke csökkent.
A változások következtében egyszerűsödtek az eljárás szabályai, csökkentek az adminisztratív terhek. Az általános elemek mellett kifejezetten kkv specifikus elemek is bekerültek a törvénybe, így a részajánlattételi lehetőség, illetve az, hogy az ajánlatkérő fenntartja a lehetőséget, hogy a kkv egyszerűsített eljárásban vehessen részt, ha árbevétele nem éri el az egymilliárd forintot - építési beruházás esetében 200 millió forint.