Jelentős drágulás jellemzi a használtautó-piacot és nem csak a fiatal, hanem az idősebb kocsik ára is jelentősen emelkedett - derül ki az RTL Klub riportjából.

Mindenhol erőteljes a drágulás. Ez a magyar piacra is hatással van, mivel sokan a határon túlról, többek között Németországból hozzák be a járműveket - mondta a csatornának Kroneraff István, a Becsületes Nepper néven ismert autókereskedő. A Használtautó.hu adatai szerint 2020 első negyedévében még alig több, mint 2,5 millió forint volt az oldalon hirdetett modellek átlagára. Ez 2021 első negyedévében majdnem 3,5 millió forintig emelkedett, 2021 negyedik negyedévében pedig már több, mint 4,5 millió forintba került átlagosan egy használt autó.

A vásárlók még nem érzik, de egyre kevesebb autó van a piacon, és a kereskedők egyre nehezebben és egyre drágábban tudják feltölteni készleteiket. A használt járművek drasztikus áremelkedésének okai összetettek, és főként az új autók piaca befolyásolja. 2020-ban a koronavírus-járvány miatt üzemek álltak le; ezzel együtt viszont az otthoni munkavégzés, és a virtuális szórakozási lehetőségek miatt megnőtt az igény az elektronikai eszközökre. Emiatt chiphiány lépett fel, ami a járműipart is sújtja: kevesebb kocsit gyártanak, és drágábban adják el őket. A legolcsóbb új autó ma 38 százalékkal kerül többe, mint tavaly év elején. Ráadásul vannak modellek, amelyekre akár 1-1,5 évet kell várni.

A forint gyengülése még jobban emeli a használt autók árát: egy 7 ezer eurós jármű 2019 áprilisi átlag középárfolyamon számolva 2,25 millió forintba került. Idén ezért már 2,63 milliót kellett fizetni. Az új járművek piacán az Ukrajnában zajló háború további ellátási nehézségeket okozott. Szakértők szerint a globális chiphiány csak jövőre enyhülhet, a háború okozta válság pedig még akkor is évekig tartana, ha ma véget érne az orosz offenzíva – ezért további emelkedések várhatók akár az új, akár a használt járművek piacán.