Érdemes megnézni Belgium példáját, ott ugyanis nagyon magasak a bérekre rakódó adók és járulékok, de a cégautós juttatásokat alacsony adókkal terhelték meg, és az eredmény az lett, hogy az új autó eladásoknak az 50 százaléka, az összes autó értékesítésnek pedig a 15 százaléka céges autó lett - írja a G7 a cégautókról szóló cikkében. Brüsszelben csúcsidőben óriási dugók vannak, és bár Belgiumban most már próbálnának az autózástól szabadulni, ráadásul a probléma fő okát sokan a céges autókban látják, csak nagyon lassan haladnak előre.

Magyarországon a cégautók népszerűségét elsősorban az adózás magyarázza. Ha egy autóval egyenértékű juttatást fizetésként szeretne egy vállalat adni az alkalmazottjának, akkor 88 százalékkal magasabb költséggel kellene számolnia. Például ha havi 220 ezer forint értékű cégautócsomagot ad a vállalat a munkavállalójának, annak a költsége 219 ezer forint, ám ha ugyanezt nettó bérként szeretné kifizetni, akkor 388 ezer forintjába kerül.

A cégautóadó nem játszik lényeges szerepet a számolásokban. Amíg a magyar állam ilyen rendszert tart fenn, addig tényleg nehéz a vállalatok és a munkavállalók felelősségét számon kérni. Az állam az alacsony adóval lemond a bevételek egy részéről (ahhoz képest, mintha a munkavállalónak hasonló értéket juttatna a munkaadó fizetésben), lényegében a munkavállalónál hagyja azt, autóhasználat formájában, ami nem környezetbarát ösztönző.

A cégautókat ráadásul sok esetben egyáltalán nem csak vállalati célokra használják, olyan kényelmi juttatás és állami kedvezmény ez, amely a magánszférában is vastagon benne van. Ha a környezeti szempontok komolyan számítanának, akkor az adót legalább a futott kilométerekhez kellene kötni.

Zöld rendszámra váltanak

Sok vállalat hibrid- vagy villanyautóra vált cégautóflottájában, miután a zöld rendszámos autók után semmilyen közterhet, sem gépjárműadót, sem cégautó adót nem kell fizetni. Ez környezetvédelmi szempontból abszurd helyzethez vezet: ha egy vállalat vonatjegyet vagy közösségi közlekedésre bérletet vesz a kollégáinak, akkor sokkal több közterhet fizet, mintha zöld rendszámos autót adna nekik.

Ahol kerékpárt adnak a munkavállalónak, hogy azzal munkába járjon, ott még az áfát sem tudják visszaigényelni. Eközben 2020-ban a magyar utakon futó összes személyautónak már a hét százaléka céges volt, azaz minden 14. szembe jövő autó ilyen.