Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az Európai Bizottság a napokban közzétette a gépjármű ágazatot érintő új csoportmentességi rendeletét  és a hozzátartozó iránymutatást. Az új szabályok a verseny fokozását célozzák a gépjárműjavítás és karbantartás piacán azáltal, hogy elősegítik a javításokhoz szükséges technikai információkhoz való hozzájutást és megkönnyítik az alternatív pótalkatrészek felhasználását.

Emellett lehetővé teszik a bizottságnak, hogy az fellépjen a gépjárműgyártók garanciával (jótállással) kapcsolatos visszaélései ellen, mivel gyakran előfordul, hogy a gyártók csak a hivatalos szervizekben való javíttatást fogadják el. A túlzott mértékben korlátozó szabályok megszüntetésével az új autók forgalmazásával kapcsolatos költségek csökkenése is várható.

Az új szabályok értelmében bevezetésre kerül a 30 százalékosos piaci részesedési küszöb, amely felett a gépjárműgyártók és hivatalos márkaszervizek megállapodásai nem esnek a csoportmentesség alá, vagyis nem mentesülnek automatikusan a versenyszabályok hatálya alól. Ez azért lényeges, mert az eladás utáni szolgáltatások piacán (javítás, szerviz, karbantartás piacai) a hivatalos szervizek és az alkatrészellátók piaci részesedése jellemzően jóval 30 százalék felett van. Az új szabályoknak köszönhetően a bizottság eljárhat olyan esetekben, amikor a független szervizektől megtagadják a szükséges technikai információk átadását. 

A bizottság gépjárműágazatra vonatkozó egyik versenypolitikai célkitűzése, hogy megvédje a pótalkatrészgyártók hozzáférését a gépjárműértékesítés utópiacához, biztosítva ezzel a versengő pótalkatrészmárkák folyamatos elérhetőségét mind a független és a szerződéses javítóműhelyek, mind pedig az alkatrész-nagykereskedők számára. Az ilyen alkatrészekhez való hozzáférés figyelemreméltó előnyökkel jár a fogyasztók számára, különös tekintettel arra, hogy gyakran nagy különbség van a gyártó által értékesített vagy viszonteladott és az alternatív alkatrészek ára között.

Túl drágák a javítási munkák

Mivel az alkatrészek a javítási költségek jelentős részét képezik, az új szabályok erősítik a szervizek hozzáférési lehetőségét az alternatív pótalkatrészekhez, vagyis a szervizek az alkatrészeket immáron független forrásokból is beszerezhetik.

Az autógyártók a jövőben nem tehetik az autóikhoz kapcsolódó garanciát függővé attól, hogy az olajcserét és az egyéb karbantartási és javítási munkákat hivatalos márkaszervizek végezték-e. Ez nem érinti a gépjárműgyártók azon jogát, hogy a garancia körében elvégzendő - és így a gyártó által térített - javítások elvégzésére hivatalos márkaszervizek igénybevételét követeljék meg.

Mindezen szabályok jelentősége abban rejlik a fogyasztók számára, hogy a gépjárműtartás (vásárlás, használat és fenntartás) költségeinek a becslések szerint mintegy 40 százalékát a karbantartási és javítási munkák teszik ki. 

Az új autókkal kapcsolatban lefolytatott bizottsági elemzés szerint az autóértékesítés piacán éles a verseny, ugyanakkor a fennálló szabályok túlzottan bonyolultak és korlátozók. Ennek következményeképpen növekednek a forgalmazási költségek, amelyek átlagosan akár az új autók árának 30 százalékáig terjedhetnek.

Az új szabályok idén június 1-én lépnek hatályba a javítási és fenntartási piacokat érintően, míg az újautó-értékesítési piac esetében - a megfelelő átmeneti időszak biztosítása érdekében - ez a dátum 2013. június 1. Az új szabályozás 2023. május 31-ig lesz hatályban.