A Napi Gazdaság cikke

Sikeresnek tartja a tegnap délelőtti BKV-sztrájkot Nemes Gábor, a Cinkotai Autóbusz Szakszervezet elnöke, aki szerint 97 százalékos volt az akció támogatottsága. A munkavállalói érdekképviseletek alapvetően a menetrendet meghatározó paraméterkönyv visszavonását szeretnék elérni a fővárost több órára megbénító munkabeszüntetéssel, mert szerintük annak nyomán létszámleépítésre kerülhet sor.

A szakszervezetek azt is elvárják a cég vezetésétől, hogy vonják be őket a döntéshozatalba, például a paraméterkönyv elkészítésébe - mondta el lapunknak Nemes Gábor. A paraméterkönyv visszavonása ugyanakkor önmagában nem garantálhatja a cég nehézségeinek megoldását, ezért a szakszervezetek hosszabb távú garanciát szeretnének arra, hogy a későbbiekben nem áll elő olyan helyzet, amely veszélyeztethetné a dolgozók munkahelyét. Ehhez pedig stabil gazdálkodási környezetre lenne szükség a BKV-nál, ennek érdekében közép-, illetve elsősorban hosszú távú garanciákat akarnak tárgyalópartnerüktől, a menedzsmenttől (bár az egyeztetéseken szívesen látnák a tulajdonos, illetve a kormányzat vezetőit is). Nemes szerint a garanciális elemek részeként a tulajdonosoknak konszolidálniuk kellene a ma 80 milliárd forintos adósságot görgető vállalatot, egyszersmind meg kellene akadályozni, hogy ismét fölhalmozódhassanak tartozásai. A cég jelenlegi hitelállománya már az újabb kölcsön felvételének lehetőségét is kizárja, sőt a szakszervezeti vezető szerint a BKV mostani helyzete már a bérek kifizetését is megkérdőjelezheti. A szakszervezetek a tegnap délutáni tárgyalás után várhatóan napokon belül döntenek a folytatásról, és Nemes Gábor nem zárta ki egy újabb, még hosszabb időszakra vonatkozó munkabeszüntetés lehetőségét sem.

A fővárosi önkormányzat nem tudja tovább növelni a BKV-nak nyújtott támogatást - jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester tegnapi sajtótájékoztatóján -, a közlekedési vállalat pedig nem tud többet spórolni az utasok biztonságának veszélyeztetése nélkül. A főpolgármester sürgette, hogy a BKV még az idén kapjon 18,5 milliárd forint plusz állami forrást, és ismét felhívta a figyelmet: a kormányzat hozhatna olyan döntéseket, amelyekkel segíthetné a cég hatékonyabb működését. (Ezek között - az MTI híre szerint - példaként említette a normatív támogatás, a tanulók, illetve nyugdíjasok jegyárkiegészítésének infláció szerinti emelését, a gázolaj jövedéki adójának visszatérítését, az olcsóbb áramvásárlás lehetőségét.)

A sztrájk kapcsán viszont arra is emlékeztetett Demszky, hogy az elmúlt öt évben 61 százalékkal nőtt a BKV-dolgozók átlagbére, amely tavaly már 27 százalékkal haladta meg a nemzetgazdasági átlagbért. A főpolgármester közölte, hogy a közlekedési társaság vezetése bírósághoz fordult a sztrájk jogszerűtlenségének megállapítása érdekében, ugyanakkor azt is hangsúlyozta: a szakszervezetek a munkabeszüntetéssel azért is síkra szálltak, amiért Budapest vezetése már másfél évtizede küzd, vagyis hogy a BKV állami támogatásánál vegyék figyelembe a valós költségeket.

Ha a BKV-nál 2007 eleje óta nem hoztak volna hatékonyságjavító intézkedéseket - mutatott rá Demszky -, akkor a társaság az idén 11 milliárd forinttal nagyobb, összesen 22 milliárd forint körüli üzemi veszteségre számíthatna. A BKV Zrt. adatai szerint 2006-ban 8,525 milliárdos mínuszt mutatott a mérleg ezen a soron, tavaly pedig 14,2 milliárdos üzemi veszteséggel zártak.