A fapadosoknak olyan szerepet lehet, mint annak idején a Ford T-modelljének volt. Vagyis olyan emberek számára is elérhővé válik az autózás (élménye), akik korábban nem tudták megfizetni. Ők később, az első - nagyon olcsón beszerezhető - autó megvásárlása után vélhetően jobb minőségű, felszereltségű modellbe akarnak ülni. A fapadosok számos elemzés szerint küszöbön álló inváziója tehát inkább szélesíteni fogja a piacot, semmint meggátolná annak fejlődését - vélekedett Gablini Gábor, a Gépjárműkereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, hozzátéve: az extra olcsó autók megjelenése nyomán várhatóan tovább szegmentálódik majd a kínálat, megejelennek majd a "fapados, fapados plusz, fapados de luxe" modellek".

Ősszel jön a drágulás?

Az áraknál maradva Gablini azt is elmondta, hogy a övetkező hónapokban, így a nyári időszakban nem várhatóak jelentős kedvezmények a szalonokban. A gyártók manapság már nem hajlandóak piacszerzés céljából támogatni az eladásokat, ezzel viszonylag alacsony szintre kényszerítve az árakat. Egyes márkák előretörtek szinte komolytalan áraikkal, de az anyacég a következőkben nem fogja vállalni ezeket a költségeket, ebből adódóan az elnök várakozása szerint szeptembertől megindulhatnak az árak felfelé.

Folyatódó konszolidáció

A gépjármű-kereskedők piacán folytatódhat a konszoldiáció, egyre inkább a tőkeerős vállalkozások maradnak talpon, a korábbi boom idején megélő, de a mostani piacszűküléskor, illetve más hibás stratégia miatt nehéz helyzetbe kerülő cégek új kézbe kerülnek. Jelenleg is folynak a széles nyilvánosság elől elzárt területeken tárgyalások bizonyos szalonok adásvételéről. Sok esetben ezek a tulajdonosváltásoknak nincs nyoma, mert az új gazda a régi néven viszi tovább az adott kereskedést - mondta a szakember.

Csekély visszaesés Európában

Kevesebb autót helyeztek forgalomba májusban az Európában - derül ki az európai iparági szövetség, az European Automobile Manufacturers Association (ACEA) az Európai Uniós és az EFTA országait (kivéve Málta és Ciprus) magában foglaló adataiból. Az érintett államokban összesen 1,442 millió új gépjárműt regisztráltak, ami 1,6 százalékos visszaesés az előző hónaphoz viszonyítva. A legnagyobb európai autópiacion, Németországban drasztikusan, több mint 11 százalékkal csökkentek az eladások, bár a visszaesés mérsékeltebb volt, és kevesebb autó talált gazdára Franciaországban és az Egyesült Királyságban is. Ugyanakkor Olaszországban felpörgött a piac, 7,3 százalékkal több személyautót értékesítettek vizsgált hónapban.

Jókora csökkenés itthon

A jelentés a részletes magyarországi adatokat nem ismerteti, csupán annyit közöl, hogy Magyarország nyújtotta az egyik legrosszabb teljesítményt, alig több mint 14 ezer autó kelt el májusban, ami 20 százalékkal marad el az egy évvel korábbi adattól. Az év első öt hónapjában 71,4 ezer autót értékesítettek, ami 10 százalékos piacszűkülést takar. A térségünkben is hasonló folyamatok játszódtak le, a Csehországban eladott 12,8 ezer autó 3, a Szlovákiában 5,5 ezer darabos májusi eladás pedig 10 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben. A balti államokban ugyanakkor továbbra is nagy lendülettel fejlődik az autópiac, Litvániában közel 60, Lettországban 35 százalékos volt a bővülés, de komoly - 25 százalékos - növekedést mértek Lengyelországban is.

Ezt tudja a magyar piac

Az idei visszaesésről tanúskodó magyarországi eladási adatokat nem kell tragédiaként felfogni, az év első hónapjaiban regisztrált adatok a magyar piac valós teljesítményét tükrözik. Gablini Gábor megerősítette azt a korábban ismertetett véleményét, amely szerint az idén 150-180 ezer autó eladásával lehet számolni ebben az esztendőben. A korábbi években mért 200 ezer darabos eladások a mesterségesen felpörgetett piacot jellemehzték. Körülbelül 10-15 éven belül érhetjük el az ausztriai és belgiumi értékesítési volument, ez nagyjából 250-300 ezer darab autó eladását jelentené egy esztendőben - véli Gablini.

Árral szemben a Suzuki és a Fiat

A márkák rangsorát a Volkswagen vezeti, a legnagyobb európai autógyártó modelljeiből 292 ezret értékesítettek a vizsgált piacokon, ez 2,5 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól - mutat rá az ACEA-közlemény. A General Motors 8,9 százalékos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, ami azzal magyarázható, hogy a vállalatcsoport európai vezető márkája, az Opel 10 százalékkal kevesebb autót tudott értékesíteni. Vesztes oldalon szerepel továbbá a Renault, a Ford, illetve a Toyota, eladásaik 1,1-8,4 százalékkal csökkentek. A többséggel ellentétben a Fiat jól szerepelt, értékesítését 5,7 százalékkal 118 ezer autóra bővítette, s a PSA (Citroen, Peugeot) is több új autót adott túl. A kisebb gyártók közül a Honda 12 százalékkal javított tavalyhoz képest, 24 ezer helyett 26,9 ezer modellel gyarapította európai útjait, valamint a Suzuki is pozitív eredményt ért el, az esztergomi gyárat működtető japán vállalat a tavalyinál 4,3 százalékkal több, 24,7 ezer autó eladásával abszolválta a májust.