Az Országos Vízügyi Igazgatóság szerint a 2015 és 2021 között lebonyolított projekt célja az volt, hogy Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Bulgária és Románia harmonizálja a hidrológiai, hidrográfiai, illetve a vízi- és hajóútfenntartási feladatait.

A résztvevő országok öt korszerű, szonárral - többsugaras medermérő berendezéssel - felszerelt mérőhajót vásároltak, amelyek közül egy Magyarországra került. A mérőhajók segítségével a hajózás számára kritikus szakaszokat, a gázlókat és szűkületeket mérik fel minden évben.

A program részeként az al-dunai országok vízmérce-hálózatát is fejlesztették a napi vagy akár óránkénti vízállás-változások rögzítéséhez. A vízállás-előrejelzés modernizálását az OVF munkatársainak vezetésével végezték el. Mivel a Duna vízszintjének változása meghatározó a szállítandó áru mennyisége szempontjából, a többnapos, minél pontosabb előrejelzés nagymértékben segíti az útvonaltervezést.

A biztonságos hajóút kijelölését szolgáló bóják kihelyezése és karbantartása érdekében 4 új kitűzőhajót szereztek be a partnerek, Magyarországon 3 meglévő kitűzőt láttak el pontszerű mérésekre alkalmas berendezéssel.

Szintén a biztonságos útvonaltervezést szolgálja a szlovák üzemeltetésű bősi hajózsilip rekonstrukciója, amelyhez a projektben megvalósíthatósági tanulmány készült.

Az OVF tájékoztatója szerint megvizsgálták innovatív megoldások, például a drónok alkalmazását a hajózásban és folyószabályozásban, és intelligens bójákkal kapcsolatos teszteket dolgoztak ki.

A projekt részeként létrehozott WAMOS (Waterway Monitoring System) szoftver medermérési, vízállás- és a legkisebb hajózási vízszintadatok biztosításával a víziút-fenntartók munkáját teszi hatékonyabbá. A rendszer megjeleníti az összes releváns víziút-információt, amelyek segítéségével a szakemberek értékelni tudják a Duna változásait, ennek alapján dönthetnek például a hajóútkitűzés módosításáról - közölte a főigazgatóság.