A Cégbíróságon az elektronikus cégbejegyzés és a változáskövetési rendszer múlt év közepi bevezetése óta havonta csaknem 10 millió forint megtakarításról tud az elektronikus aláírás (e-szginó) használatának lehetőségét kínáló, e piac élmezőnyébe tartozó Microsec Számítástechnikai Fejlesztő Kft. A cég azt szeretné elérni, hogy a magánszemélyek körében is váljon ismertebbé és elfogadottabbá a dokumentumok hitelesítésének ez a formája - derült ki a társaság sajtótájékoztatóján. A 2001 óta itthon is törvényben szabályozott elektronikus aláírási lehetőséget leginkább a vállalati kör veszi igénybe, de az államigazgatási szervezeteknél is bővül a dokumentumok hitelesítésének ez a módja. A Nemzeti Hírközlési Hatóság statisztikái szerint míg 2004-ben a hitelesítés-szolgáltatásra szerződött ügyfelek száma 685 volt, addig 2008 végén már összesen 14 756-ot tartottak nyilván. A minősített aláírások hitelesítésére kiadott tanúsítványok száma a tavalyelőtti 4752 után 2008-ban 11 774 volt. Ezen belül félszázat sem tett ki a magánszemélyek száma. A nagy ügyfélkörrel rendelkező cégek évi 50-100 millió forintot is spórolhatnak a dokumentumok másolati és postázási költségeinek elmaradásával. E mellett a magánszemélyek megtakarításai eltörpülnek, ám az utóbbiaknál is jól kimutatható anyagi előny származhat az e-szignó használatából - állítja a cég. Abban viszont valamennyi résztvevő azonos hasznot ér el, hogy az ügyintézés gyors, nem helyhez kötött, papír- és pecsétmentes eljárású - mondta Barsi András Attila, a Microsec kereskedelmi vezetője. A több mint tízezres, minősített biztonsági e-szignót használó ügyfélkörrel bíró cég az itthoni magánszemélyek felé szeretne nyitni, mivel körükben részben a lehetőség ismeretének hiánya, részben óvatosság miatt mérsékelt az elektronikus aláírás használata. Nemcsak közjegyzői másolati díjakkal kerülhet kevesebbe egy-egy dokumentum hitelesítése, hanem az adminisztrációs időből is csak annyit igényel, amennyit a számítógép előtt az elektronikus papírok oda- és visszaküldésével kell tölteni. Ráadásul vannak már olyan intézmények - ilyen például a Cégbíróság -, amelyekkel ma már kizárólag elektronikus formában, e-szignóval hitelesítve nyújthatók be az iratok. A különböző dokumentumokat e-szignóval hitelesítők köre akkor bővülhet gyorsabban, ha még több helyen lehet majd ebben a formában is hivatalos ügyet intézni. Erre lehetne példa, ha egy banki hitelszerződéshez nem kell külön elmenni a földhivatalba vagy közjegyzőhöz, ha a mindkét fél rendelkezik e-szignó használati lehetőséggel. A dokumentumokat - ugyancsak elektronikus úton - korlátlanul, bárkinek el lehet küldeni, ami szintén költség- és időkímélést jelent.