Több mint 30 százalékkal növekedett tavaly az e-kereskedelem, de ebből a bővülésből a kkv-k nem sokat látnak. 2020-ban 45, tavaly pedig 32 százalékkal nőtt az online kereskedelem Magyarországon a GKI Digital és az Árukereső.hu által készített Online Kiskereskedelmi Index kutatás adatai alapján. Ezzel a vásárlások több mint 10 százaléka webshopokban történt.

„Az e-kereskedelem dinamikusan növekszik, a kisvállalkozások azonban egyelőre ebből még keveset éreznek. Náluk ugyanis még nincs vagy nem hatékonyan működik a webshop” – tájékoztatott Gombár György, az Avaya Magyarország ügyvezetője.

„Az online vásárlásnál ugyanis két dolog fontos: az idő és az egyszerűség. Akármilyen könnyű folyamatot is találtunk ki azonban a termék megtekintésére, kiválasztására, kifizetésére, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez legjobb esetben is a vásárlók csupán 80 százalékának sikerül önállóan az elejétől a végéig. Ötből minimum 1 vásárlónak segítség kell ahhoz, hogy befejezze a vásárlást.”

Hol tűnnek el az online vásárlók?

Képzeljünk el egy hagyományos üzletet, ahol se eladó, se pénztáros nincs, teljesen egyedül kell megtalálni, kiválasztani és kifizetni a keresett terméket. Mi van akkor, ha nem találják meg a keresett terméket, ha nem pontosan azt szeretnék megvenni, vagy éppen nem tudják, hogyan lehet kifizetni vagy visszacserélni.

Ugyanezek a helyzetek az online boltokban is előfordulnak, azzal a különbséggel, hogy ott még csak ki sem kell menni a boltból, egyetlen kattintással megszakítható a vásárlás folyamata. Szükség van webshopra, de az önmagában, a vásárlás teljes folyamatát segítő és elemző kommunikációs technológia nélkül jóval kevésbé lesz hatékony.

A vállalkozásoknak tehát nem elég létrehozni egy webshopot. Szükség van olyan kommunikációs rendszerre, ami a vásárlási folyamathoz szükséges kommunikációs csatornákat – a chatbotot, a telefonos ügyfélszolgálatot és a közösségi média felületeket – is kezeli.

Ha a vásárlás és a kommunikáció egy rendszeren belül van, képet lehet kapni arról, hogy mi érdekli a vásárlókat, de arról is, hogy hol akadnak el, mely pontokon veszítik el őket. Az ilyen integrált rendszer tehát a vásárlási folyamat támogatásával, az adatok folyamatos elemzésével és a kritikus pontok beazonosításával minimalizálni tudja az információhiány miatt félbehagyott vásárlásokat.