Az Elektronikus Fizetési Szolgáltatók Szövetsége (EFISZ) újabb reprezentatív közvélemény-kutatást készíttetett az elektronikus fizetés helyzetéről májusban, ezúttal a vidéken (főváros és a megyeszékhelyeken kívül) élők ismereteit, preferenciáit és igényeit vették számba.

Az eredmények alapján a vidéken élők kétharmada a mobiltelefonján keresztül internetezik – azonban az elektronikus vásárlási arányokban, vagy az elektronikus banki szolgáltatások igénybevételében még elmaradásban vannak az országos mintákhoz képest. Az elektronikus fizetéshez kapcsolódó QR-kódos technológiában még jelentős a lemaradás, körülbelül ötödük ismeri és használja ezt a lehetőséget, míg az NFC technológiát a többség nem ismeri.

Elmondható, hogy a vidéki lakosság körében (is) a készpénz a legismertebb és a mindennapokban leginkább használt fizetési eszköz. A következő a listán a bankkártyás fizetés terminálnál-érintéssel, illetve lehúzással. Az utalás lehetőségét és a bankkártyás online fizetési lehetőségeket a többség szintén ismeri. A legkevésbé ismert elektronikus fizetési megoldások a vidéki mintában is a prepaid kártya és az alternatív szolgáltatók által kínált fizetési megoldások (például a virtuális tárca).

Azon felhasználók, akik már megismerkedtek az elektronikus fizetéssel, azok többsége szívesen használja is ezeket. A legkedveltebb elektronikus fizetési mód a használók körében az érintéses fizetés bankkártyával. Erre a fizetés módra 45 százalék szerint az összes felsorolt pozitív tulajdonság jellemző.

A fizetési módok használata Magyarországon (százalék)
MegoldásVidékenNagyvárosokban
Készpénz9489
Bankkártyás fizetés lehúzással6066
Bankkártyás fizetés érintéssel7381
Bankkártyás fizetés online5765
Virtuális tárca2828
Utalás6572
Prepaid kártya2322
Mobilfizetés3936
Mobilparkolás4144
Egyéb1232
Forrás: EFISZ

Miért szeretik a készpénzt?

Az elektronikus fizetési módok mellőzésének fő oka a megszokás: megszokásból szeretünk még mindig készpénzzel fizetni. Eközben azonban már egyre többen követik a költségeket, azaz egyre tudatosabbak a felhasználók, és már azt is figyelik, hogy a készpénzfelvétel költsége is jelentős tétel lehet.

Az elektronikus fizetés elterjedésében fontos elem a felhasználók megfelelő információkkal történő ellátása, tájékoztatása. A vidéken élők közül sokan szintén a családtól, barátoktól kapott információk jelentőségét emeli ki az új elektronikus fizetési lehetőségek megismerésében. A saját pénzügyi tudás értékelése közepes.

A bankjukra hallgatnak

A felhasználók többsége (61 százalék) már használja saját bankjának elektronikus fizetési szolgáltatását. Körülbelül minden harmadik megkérdezett telekommunikációs, illetve közüzemi szolgáltató elektronikus fizetési lehetőségeit (is) igénybe veszi. A netbankot és a mobilbankot is elsősorban átutalásra, egyenleg megtekintésére használják.

A felmérés alapján egyértelműen megállapítható, hogy a családokat érintő közüzemi és egyéb szolgáltatások megfelelő digitalizációjával ez az arány tovább javítható - állapította meg az EFISZ.