A PSZÁF minden érintettet felszólít a csatlakozásra, amit a megfelelő nyilatkozat felügyelethez eljuttatásával (ez történhet akár elektronikus formában is) lehet megtenni. A felügyeleti honlapon közzétett lista szerint hétfő délelőttig az aláírók a Merkantil kivételével (amely ezt egy napra rá tette meg) már szeptember 16-án csatlakoztak.

Jókora figyelmet keltett az AXA magyarországi vezetője, Szekeres Tibor, amikor több orgánumban is kijelentette: a kódexet értelmetlennek tartja, a banknak eszébe sincs a csatlakozás. Szekeres szerint a magyar bankpiacot elég keményen szabályozzák a törvények, aki jogsértést követ el és megkárosítja a fogyasztókat, az ellen már most is lehet szankciókat alkalmazni.

Az AXA-vezér szerint akár ketté is szakadhat a magyar bankrendszer a kódex miatt, sőt, az ellenzők akár közösen is felléphetnek, ha hátrány éri őket a dokumentum miatt. Szekeres nem tart attól, hogy a kódexet alá nem író bankoknak kevesebb ügyfele lenne a jövőben emiatt, szerinte ugyanis az ügyfelek a kondíciók és a szolgáltatások minősége alapján fognak dönteni.

Ha a dokumentumot elutasító bankok listáját nyilvánosságra hozzák - nyilatkozta az origónak - egyfajta feketelistaként, akkor az AXA meg fogja vizsgálni, hogy milyen jogi lépéseket tehet, mert ez akár hitelrontásként is felfogható. Az ellenzői tábor egyébként mintha fogyna, a KDB és az Allianz Bank, valamint az Aegon Hitel ugyan még nincs fent a listán, de már jelezték, aláírják a kódexet.

A kódex betartatását a PSZÁF korábbi információnknak megfelelően (Napi, 2009. szeptember 15.) annak alapján tudja elérni, hogy az aláírók vállalják, üzletszabályzatukban feltüntetik: az ebben szereplőket magukra nézve kötelező érvénnyel elfogadják, alkalmazzák.

A magatartási kódex megszegésével megvalósított tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat esetén a felügyelet a fogyasztóvédelmi törvény alapján indíthat eljárást (ez a jogszabály többféle szankciót és akár 2 milliárd forintos bírságot is megalapozhat). A PSZÁF egyúttal hangsúlyozza, hogy proaktív módon követi majd nyomon az intézmények gyakorlatát és erőteljes, hangsúlyos kommunikációt folytatva fogja tájékoztatni a közvéleményt.
QP | Quality Placement