Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az élelmiszerboltos számára a legnagyobb költség a polcra való termékek beszerzése. Persze, a saját számláit is ki kell fizetnie, például munkabérre, világításra, üzlethelyiség bérletére, hosszan lehetne sorolni a saját működésének költségeit. Persze, ha a legnagyobb költséget jelentő beszerzések ára folyamatosan nő, akkor emiatt eleve áremelésekre kényszerül.

Az elmúlt években is követni kényszerültek a boltosok közvetve a mezőgazdasági alapanyagok, közvetlenül az élelmiszeripar belföldi átadási árainak emelkedését. Ugyan az élelmiszeripar átadási árainak növekedési ütemét nem érik utol a boltok, de ameddig az előbbiek nőnek, addig az árcédulákon is folyamatosan át kell írni az árakat - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. Ennek egyelőre a folytatása látszik, így a következő néhány hónapban az élelmiszerek boltos áremelkedése várhatóan a 15 és 20 százalék közötti sávban mozog.

Az élelmiszerek boltos áremelkedése addig biztosan tart, ameddig az élelmiszeripar átadási árai is emelkednek (háttérben a mezőgazdasági alapanyagok drágulásával). Kérdés, hogy ezt az újabb árlépcsőt mennyire bírják majd a vásárlók.

Az árstopos termékek olcsóságának fényét pedig egyre jobban tompíthatja a vásárló fejében a többi étekféleség drágulása.

És kérdés az is, vajon meddig bírják a boltosok a különadók ostromát. Hiszen a boltos árban végül minden benne van, de nyilván tili-toliznak a boltosok a jobb ár érdekében. A vásárlók ugyanis nem fogadnak el minden áremelést, még akkor sem, ha sok a pénzük. Ez látszik a legutóbbi üzleti beszámolókból is, hiszen a legnagyobb láncok forgalma nőtt, de a profitjuk csökkent. De mindent lenyelni nehéz feladvány, napról-napra lehetetlenebb. Legalább részben beépülnek az árakba, nagyítóval sem lehet észrevenni.

Eddig még bírták a vásárlók

Eddig egyébként még bírták pénzzel a vásárlók a drágulást, hiszen a húsvéti ünnepi bevásárlás a hazahordott árumennyiséget nézve 4 százalékkal nagyobb volt, mint egy évvel korábban. Előtte 2021-ben nem volt sem növekedés, sem csökkenés, de volt járvány, ami miatt óvatosak is voltak a vásárlók az ünnepen.

Húsvéti bevásárlás
20192020202120222022/2019
változás*3,25,70,53,810,3
*százalék
Forrás: KSH

 

A járvány 2020-as időszakában pedig ugyan emelkedett a húsvéti ételvásárlás mennyisége, több mint 5 százalékkal, igaz ugyanakkor, hogy ez alapos spájzolással fonódott össze. Így végül az kerekedik ki a húsvéti ünnepi bevásárlás friss mérlegében, hogy 2022-ben a családok a brutális drágulás ellenére rátettek egy lapáttal.