Az év első kilenc hónapjában 64,7 ezer használtan behozott gépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon. Ez egyrészt harmadával több az egy évvel korábbinál (ezen belül az őszi hónapok ennél is nagyobb, 42 százalékos növekedést hoztak), másrészt bő negyedével múlja felül a január-novemberi 51,1 ezres újautópiaci darabszámot is. Tavaly augusztus óta minden hónapban - december és március kivételével - több használtan behozott kocsira került rendszám a hazai piacon, mint újra, a regisztrációs adó csökkentésének köszönhetően.

Mindez jól jelzi a hazai lakosság vásárlóerejét, hiszen míg az újautópiacon csupán 30 százalék körüli a magánvevők aránya, a használtan behozottak esetében 98 százalék. A Datahouse tájékoztatása szerint a legnagyobb kereslet az egymillió forint alatti vételárú autók iránt mutatkozik, vagyis ezek vevőit a legolcsóbb új kocsiktól is milliók választják el.

 

Kép:

 

Hozzák a tinédzsereket

A használtan behozott autók átlagéletkora meghaladja a 10 évet, a legnépszerűbbnek azonban az ennél idősebb autók bizonyultak: az importon belül az 1999-ben gyártottaké volt a legnagyobb súly, 9 százalékos - derül ki a Datahouse adataiból. 2011-ben még 8,2 év volt a használtimport átlagéletkora.

A legkedveltebb típusokból behozott autók is bőven tinédzserkorúak. A kedvencek listáját a 3-as BMW-k, a VW Passatok és a VW Golfok vezetik, utóbbiak esetében a használtimport átlagéletkora 14 év, míg az előbbi kettőnél 12. Ez azt jelenti, hogy az ezredforduló körül gyártott autókból kerül ki a 3-as BMW-kből behozott közel 4,3 ezer autó 40 százaléka, míg a Passatok esetében a fele.

Kép:

Csábító árak

Hogy pontosan milyen árakról van szó? Az ezredforduló környékén gyártott 3-as BMW-k legalja 500 eurótól (150 ezer forint) indul a mobile.de-n, de a párezer eurós kocsikkal lehet igazán Dunát rekeszteni. Ami a szintén hasonló korú VW Passatokat illeti, ezekből az autókereső honlapon harmadakkora a kínálat a 3-as BMW-khez képest, de az árskála itt is hasonlóan alakul. A Golfok között a valamivel idősebb autóké a főszerep, a kereslet főként a kilencvenes évek második felében gyártott autókra koncentrálódik. A kínálat legalját a 300 euró alatti kocsik jelentik, a portálon elérhető autók bő felének ára a kétezer eurót sem éri el. Ezekhez persze hozzá kell adni a hazaszállítás és a forgalomba helyezés költségeit, illetve a regisztrációs adót - utóbbi nagyságára vonatkozóan itt tájékozódhat.

Mindez közrejátszik abban, hogy beválni látszik a Napi.hu tavaszi prognózisa, amely szerint az idén meghaladhatja a 13 évet a hazai személyautópark átlagéletkora. Ilyen magas értékre a rendszerváltás, sőt, minden bizonnyal a motorizáció tömegessé válása óta nem volt példa. A kétezres évek elején még a 12 évet közelítette az átlagéletkor, az évtized közepére ez az újautópiac könnyen hozzáférhető hitelekkel megtámogatott felfutásával 10,3 évre süllyedt, majd 2009-től újra növekedésnek indult. A KSH adatai szerint 2012-ben 12,5 évnél járt az átlag, 2013 közepén pedig megközelítette a 13 évet, az állomány így egy esztendő alatt fél évvel lett idősebb.

Kép:

A park öregedését három tényező magyarázza. Egyrészt mind távolabb kerül a hazai újautópiac fellendülésének időszaka, azaz egyre idősödnek és így belépnek a 6-15 éves kategóriába az akkor százezerszám megvásárolt járművek, másrészt a használtimporton belül az éltesebb kocsiké a főszerep, harmadrészt az újautó-eladások - bár az idén élénkülést mutattak - továbbra is alacsony szinten mozognak.

QP | Quality Placement