Októberre készülhet a magyar-román határkeresztező kétirányúsítása és kapacitásfejlesztése. Így 1,75 milliárd köbméternyi mennyiségre nő a szállítható mennyiség - írja a Világgazdaság, mely kiemeli, hogy a román-magyar szállítási folyosó (RO-HU) kiépítése áll az FGSZ Földgázszállító Zrt. tízéves fejlesztési tervének fontos eleme, melynek fejlesztésére a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) már áldását adta.

A RO-HU elsősorban a fekete-tengeri, másodsorban a szárazföldi mezőkről érkező gáz fogadását és továbbítását szolgálná. Előbbi éves szállítását évi 4,4 milliárd köbméterre tervezik, de ez csak akkor lesz megvalósítható, ha a piaci szereplők előzetesen lekötik a román-magyar importkapacitás elvárt hányadát a május 30-ig tartó aukción.

Viszont egyelőre a hálózatba még nincs bekötve a fekete-tengeri mező: a Posidortól a tengerpartig érő szakaszt egyelőre még csak építik. Arra decemberben adott hitelt az Európai Beruházási Bank.

A vezeték fontos eleme lenne a hazai beszerzési terveknek, ugyanis a Gazprom 2019 végétől lezárná Ukrajnán keresztül folyó gáztranzitját, amely Magyarország legnagyobb beszerzési forrása. Arról, hogy a pótlás milyen nehézségekkel, korábban részletes cikkben foglalkozott a Napi.hu.

 

Senki nem tudja, honnan jön jövőre elég gáz a fűtéshez

Ha az oroszok valóra váltják fenyegetésüket, és 2019 végén elzárják az ukrán vezetékeket, Magyarország bajba kerül. Földgáz valahonnan biztosan lesz, de az árak elszabadulása borítékolható. Ennek egyik oka, hogy a magyar kormány bár évek óta régiós gáztranzit-vezéri pozícióról ábrándozik, csalatkozhat - ráadásul az Egyesült Államoknak is a kisujjára lépett.