Eddig kétmillió technikai számlát nyitott az Erste Bank annak érdekében, hogy ügyfelei élni tudjanak a hitelezési moratórium lehetőségével - mondta el Jelasity Radován, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója a pénzintézet első negyedéves eredményeit bemutató sajtótájékoztatón.

Az eddigi tapasztalatok szerint az osztrák, Magyarország második legnagyobb hitelállományát kezelő pénzintézeténél az ügyfelek fele nem kíván élni a moratórium lehetőségével, a jelzáloghitellel rendelkező magánszemélyek, valamint a nagyvállalatok még ennél is nagyobb arányban nyilatkoztak úgy, hogy tovább fizetnék a részleteket.

Az Erste adózás utáni nyeresége 4 milliárd forintra csökkent az első negyedévben, Jelasity elmondása szerint a banknak a moratórium okán jelen állás szerint nagyjából hatmilliárd forint vesztesége lesz.

Az első negyedévben az Erste Bank működési bevételei - a nemzetközi könyvviteli szabványok szerint (IFRS) készített kimutatás alapján - több mint 6 százalékkal haladták meg az előző év azonos időszakában elértet ezen belül a nettó kamat- és jutalékbevételek 11 százalékkal emelkedtek. A pénzintézet működési eredménye 7,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A pénzintézet ugyanakkor tovább javította hatékonyságát, a költség/bevétel arány az időszak végére 53,2 százalékra javult az egy évvel korábbi 53,7 százalékról.

Az idei első negyedévben a lakossági hitelezésben az új kihelyezések értéke 83 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, míg a hitelállomány 22 százalékkal nőtt éves összevetésben. A jelzáloghitelek esetében az újonnan folyósított hitelek értéke 26 százalékkal haladta meg a 2019 első negyedévében mértet. A fogyasztási típusú kölcsönöknél a kihelyezés 135 százalékkal ugrott meg az idei első három hónapban, míg az állomány 88 százalékkal bővült egy év alatt.

A Babaváró hitel a fogyasztási hitelek esetében az új kihelyezések csaknem felét adta - mondta Harmati László, a pénzintézet lakossági területért felelős vezérigazgató-helyettese. Ezen a téren a körülményekhez képest normális keresletet tapasztal a bank, miközben a lakossági hitelkereslet 15-50 százalékos csökkenésével számol az év hátralévő részében.

Az utóbbi egy hónapban annyival nőtt a digitálisan aktív ügyfelek száma, mint korábban egy év alatt. A chatbot interakciók száma januárhoz képest több mint 70 százalékkal nőtt márciusban, miközben a vészhelyzet elrendelése előtt mérthez képest 46 százalékkal esett a fióklátogatások, és 146 százalékkal nőtt a call center hívásainak száma. Jelenleg az Erste dolgozóinak nagyjából 90 százaléka dolgozik otthonról, ez a hívásközpontra is igaz.

Szabados Richárd, a bank vállalati üzletágának vezetője szerint az Erste rész kíván venni az összes olyan programban amelyeket a Magyar Nemzeti Bank indít a gazdaság felpörgése érdekében. Az első negyedévben egyébként is intenzív volt a növekedés a vállalati üzletágban.

A tavalyi év azonos időszakához képest a hitelállomány 33 százalékkal bővült és elérte a 815 milliárd forintot, míg az új kihelyezések volumene idén az első három hónapban 37 százalékos növekedést mutatott éves összevetésben. A negyedév végén - a gyors növekedés ellenére - az állomány még rendkívül egészséges volt, az NPL-ráta nem érte el az 1 százalékot sem - tette hozzá Szabados Richárd, aki szerint a moratórium miatt nem lesz valós kép a vállalatok pénzügyi helyzetének alakulásáról.