Az év első nyolc hónapjában - a magyar járműpiacon gyakorlatilag egyedülálló módon - alig mutatott elmaradást a nagyhaszonjárművek forgalomba helyezési statisztikája az egy évvel korábbihoz képest. A január-augusztusi időszakban 1208 ilyen új jármű kapott rendszámot, ami mindössze alig több mint egy százalékkal múlja alul 2009 hasonló időszakának adatát. Ez a viszonylag jó teljesítmény annak köszönhető, hogy a vontatók - azaz kamionok - eladásai negyedével nőttek, miközben a tehergépkocsik piaca harmadával szűkült.

Mindez a részben fuvarozási piac kettéosztottságával függ össze: a belföldi szállítási teljesítmények visszaesésével szemben a nemzetközi piacon növekedés következett be, márpedig a vállalkozások döntően a külföldi megrendelések teljesítésére használják a kamionokat.

Külföldön vállalkoznak a fuvarozók

A nagyhaszonjármű-piac változásai alapvetőn három tényezővel magyarázhatók - kommentálta az adatokat Galambos István, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete árufuvarozási tanácsának elnöke. A szakember szerint egyrészt torzít a statisztika, a piac csak az elmúlt évek visszaeséséhez mérten mutat életjeleket, másrészt mind többen vállalnak Nyugat-Európában alvállalkozóként megbízásokat úgy, hogy a vontatót ők, míg a pótkocsit a multinacionális speditőrcégek adják, harmadrészt pedig a fuvarozók a teherautók helyett igyekeznek az univerzálisabban használható nyergesvontatókat vásárolni.

Utóbbi folyamatot az is indokolja, hogy a teherautók üzemeltetési költsége magasabb, mint a nyergesvontatóké - ezt a piac a megbízási díjakban nem ismeri el -, ráadásul nehézkesebb a használt piacon való továbbértékesítésük. Egy kiöregedett nyerges a bányából való homokhordásra még jó lehet, szemben a teherautókkal - mondta Galambos.

A külföldi fuvarvállalások kapcsán a szakember hozzátette: a gazdaságban talán a szállítási szegmens tudja a legegyszerűbben bővíteni exporttevékenységét, hiszen a piac bővülése esetén a vállalkozó vásárol egy vontatót, felvesz egy sofőrt és már indulhat is a munka.

Az új vállalkozások indulását mindenképp gátolja ugyanakkor a lízingkondíciók szigorodása, a nulla százalékos induló részletek eltűnése - véli Sáránszky Róbert, a piac második legnagyobb szereplőjének számító Scania Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzáttete: mindez persze a nagyobb és tőkeerősebb vállalkozásoknak nem jelent problémát.

Tart még a válság, de vannak már optimisták

Sáránszky szerint az elmúlt két évben a piacot épp a pénz- és lízingszűkösség fojtotta le, a fuvarozók nem foglalkoztak új járművek beszerzésével, azt igyekeztek nyereségesen használni, ami már a birtokukban volt. Az elmúlt 3-5 hónapban beindulni látszik ugyan a fuvarpiac, de a válság teljesen nem ért véget - tette hozzá.

Galambos szintén úgy látja, hogy hozzájárult az eladások növekedéséhez, hogy a beruházások 2008-2009-es visszafogása után sok vállalkozás már nem halogathatta tovább a közel egymillió kilométeres futásteljesítményű vontatók cseréjét.

Az ügyfelek a korábbinál pozitívabban gondolkodnak - tapasztalta ugyanakkor Sáránszky -, a nagy számú cégbedőlés miatt pedig egyre nagyobb fuvardíjakat érvényesíthetnek a fuvarozók. 



A cégvezető úgy véli, a rendkívül nyomott áraknak rövid- és középtávon emelkedniük kell, a 2009-es mélypont mintegy 10 százalékkal múlta alul a 2008-as szintet, jellemzően a hatalmas raktárkészletek importőrök általi piacra dobása miatt. Változásként említette az ügyvezető azt is, hogy nincsenek olyan nagyságú megrendelések mint korábban, a 100-200 darabos beszerzési volumen 10-20 darabra esett vissza. A vásárlók általában az olcsóbb járműveket keresik, gyengébb felszereltséggel.