Tavaly 15 százalékkal, százmilliárd forint fölé emelkedett Magyarországon a kereskedelmi saját márkák forgalma. A háztartások minden elköltött 100 forintból immár 13-at kereskedelmi saját márkák vásárlására fordítanak. A lakosság 95 százaléka ismeri ezeket a termékeket és a háztartások 78 százaléka vásárolt is belőlük – derül ki az AC Nielsen piackutató elemzéséből. A cég világszerte 38 országban vizsgálta a saját márkás termékek piacát és kiderült: a gyártói márkák összesen 2 százalékkal növekedtek a 2004. márciustól 2005 márciusáig tartó időszakban, míg a kereskedelmi saját márkák térhódítása átlagosan 5 százalék volt. Magyarország a 15 százalékos bővüléssel felküzdötte magát a top 10-be, ugyanakkor a látványos növekedés ellenére a kiskereskedelmi láncok saját márkás piaci részesedése egyelőre alatta marad a nyugat-európai szintnek. Szalóky-Tóth Judit, az AC Nielsen magyar leányvállalatának igazgatója szerint Magyarországon további dinamikus növekedés várható a saját márkák területén, hiszen a nagy kereskedelmi láncok folyamatosan erősítenek. A hipermarketek piaci részesedése sem éri el az uniós átlagot, vagyis ezen a téren további koncentráció várható, amely ugyancsak elősegíti a saját márkák előretörését. Mint mondta, a jövőben egyre magasabb minőségű és árkategóriájú saját márkák is megjelennek majd, bevonva a vastagabb pénztárcájú vásárlókat is a körbe. Magyarországon átlagosan 43 százalékos a kereskedelmi márkák árelőnye a gyártói márkákkal szemben. (Nyugat-Európában 30 százalék körüli.) Vannak extrém esetek, ahol a kiskereskedelmi saját márka 80 százalékkal olcsóbb a vezető gyártó márkájánál, de elmondható, hogy a 20-30 százalékos árelőny tendencia, a söröknél például átlagosan 24 százalék. Magyarországon a saját márkák térhódítása egyértelműen növeli a kiskereskedelmi forgalmat, ugyanakkor a fejlettebb gazdaságokban problémát okozhat. A végeláthatatlan diszkontosodás, a rendkívül olcsó „B” márkák és a saját márkák erősödése némely országban csökkentheti a nemzeti összterméket, hiszen lassuló kiskereskedelmi értékesítésnövekedés mellett zuhanó árak mutatkoznak. Szalóky-Tóth Judit szerint ez valóban okozhat problémát, ám egyelőre kiszámíthatatlan az említett trend hatása a gazdaságra, ugyanis nem ismert a saját márkák értékesítéséből, illetve gyártásából származó profit. Hozzátette, hogy azokban az országokban, ahol rendkívül magas a saját márkák piaci részaránya, ott kevésbé növekedett ezen termékek piaci részesedése. Például Svájcban, ahol 45 százalék a részarányuk, és már egyáltalán nem növekszik.
QP | Quality Placement