8. kerület Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata bejelentette a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre vonatkozó, „légiutas-adójának” a tervét. Az utazásonként ezerforintos légiutas-adót mint települési adót a reptérről induló és oda érkező vagy az ott átszálló utasok fizetnék, kivéve a 18 év alattiakat és a kerületi lakosokat.

A rendelet a helyieket azért mentesítené, mert ők elszenvedik a légi közlekedés okozta zaj- és környezetszennyezést. A települési adórendelet szerint az adó beszedése a légitársaságok és a földi kiszolgálók egyetemleges felelőssége lenne.

A portál szerint a reptéri cégek, vagyis maga a reptér, a légitársaságok, a földi kiszolgálók nagyon kritikusan fogadták az újabb terhet.

Megnyílt a tér

Korábban az önkormányzatoknak kötöttebb volt az adókivetési joguk. A helyi iparűzési adó, a telekadó, az építményadó, a kommunális adó volt az a négyes, amiben gondolkodhattak. Aztán tényleg megnyílt a tér, mert az önkormányzatok immár úgynevezett települési adót is kivethetnek, ahol elég tágas a játéktér, vagyis az önkormányzatok szinte mindent megadóztathatnak - mondta a lapnak Juhász Gergely, a PwC adópartnere.

A 18 kerülte tervezett közterhével kapcsolatban a legélesebb vitapont az lehet, hogy nem valósul-e meg a kettős adóztatás. A légi utazások jegyeit ugyanis már terheli egy brutális adó, ez az extraprofitadó. Vagyis van már egy olyan adó, aminek a tárgya ugyanez: az egy darab légi utazás.

Az önkormányzat érvrendszerében ez azért más, mert az extraprofitadó az utazással kapcsolatban a légitársaságokat, míg az utasokra kivetett adó a magánszemélyeket adóztatja, igaz, utóbbi esetében is a légitársaságok és a földi kiszolgálók szedik be az adókat.

A reptér a kormányhivatalhoz fordult. Mint mondták, a 18. kerületi Önkormányzat Légiutas-adó Rendelete 2023. január 1-jén lépne hatályba, amennyiben a Kúria ez év végéig nem hoz ellene irányuló döntést Budapest Főváros Kormányhivatala kérelmére. Ennek az eljárásnak a neve „azonnali jogvédelemben részesítés iránti kérelem”.