Magyarországon továbbra is a csekkes befizetés a legnépszerűbb számlakiegyenlítési mód. A lakosság több, mint 70 százaléka postai csekkel fizeti számláit, ami évente több mint 200 millió befizetést jelent - közölte a Magyar Posta Zrt. A csekkes befizetés a lakosság körében elfogadott és biztonságos fizetési forma. Ez a szolgáltatás a Posta egyik alaptevékenysége (az árbevételük mintegy ötödét adja), ezért a társaság az elmúlt másfél évben komoly fejlesztéseket indított el, új, elektronikus fizetési megoldásokat vezetett be.

Lehetővé vált a mobilos csekk-befizetés is. Januártól a sárga és fehér csekkeken kötelezően megjelennek az úgynevezett QR-kódok, amelynek mobiltelefonos beolvasásával és az iCsekk nevű mobilfizetési alkalmazással bankkártyával lehet rendezni a számlákat.

Ez a befizetés kártyás vásárlásnak minősül, ami után a Posta nem számít fel külön díjat; a tranzakciók nem a telefonszámlát terhelik, hanem a kártyához tartozó bankszámlát. (A postai alkalmazás iOS és Android platformon érhető el, ennek funkciói között az iCsekk-befizetésen túl még szerepel többek között egy csomag- és levélkalkulátor, időpontfoglalás a postai küldemények átvételéhez, csomag-nyomonkövetés és postafiók-kereső is).

Folyamatban van a Posta hatezer darabos POS terminál és több mint ezer mobil POS telepítése is, amellyel lehetővé válik, hogy a postai befizetések ne drága készpénzfelvételnek minősüljenek, hanem bankkártyás vásárlásnak, ami jóval kedvezőbb az ügyfeleknek.

Jönnek az automaták

A fejlesztések nem állnak meg: több, forgalmas postán csekkautomatákat telepít 2015-ben pilot jelleggel a társaság - tudtuk meg a Magyar Postától. A tervek szerint olyan helyeken is telepítik majd a csekkek befizetésére alkalmas készülékeket, ahol 0-24 órában is elérhető ez a postai szolgáltatás. A cél, hogy a forgalmasabb postahivatalokban csökkentsék a sorban állást és az ügyintézők egyéb postai, valamint pénzügyi és befektetési szolgáltatásokkal tudjanak foglalkozni. Első körben pilot projektként indul a program, ha ez azt igazolja, hogy az ügyfelek szívesen használják a csekkautomatákat, akkor fejleszti ezen hálózatát a Posta.

Az első automaták fejlesztésére és telepítésére a társaság tárgyalásos eljárás keretében több ajánlattevő ajánlatát is megvizsgálta. A Magyar Posta, mint felelős, költséghatékony gazdálkodást végző Társaság, a Magyar Posta által meghatározott követelményeket elfogadó partnerek közül a legjobb árajánlatot tevő partnert választotta ki. A projekt megvalósulása során azonban nem teljesültek a Posta által elvárt és a szerződésben rögzített műszaki és üzembiztonsági paraméterek, így a Magyar Posta felmondta a szerződést a partnerrel. A csekkes számlakiegyenlítési módot tartják a legbiztonságosabbnak az ügyfelek, így kiemelten fontos volt, hogy teljesüljenek a posta által a szerződésben megfogalmazott elvárások a projekt során, ezért döntött végül a szerződésbontás mellett a társaság - közölte a Magyar Posta.

A Magyar Posta Zrt.-nek továbbra is célja, hogy jövőre pilot jelleggel csekkautomatákat állítson üzembe, de kizárólag olyan partner bevonásával, amely maximálisan képes garantálni ezen pénzforgalmi tevékenységnél elvárt műszaki és üzembiztonsági garanciákat.