Töretlenül a készpénzes utánvéttel történő fizetés a legnépszerűbb vásárlási mód a hazai a webáruházaknál, miközben tőlünk nyugatabbra ez a megoldás már csak szűk körben van jelen - már, ahol egyáltalán elérhető. Az internetes kutatóintézetek szerint körülbelül 65-80 százalék közötti arányban elterjedt az utánvétes átvétel az online vásárlók körében. Ezt jócskán lemaradva követi a banki átutalás, és az online bankkártyás fizetési mód.

"Ráfizet", aki az utánvétet választja

Idén tavasz óta, az összes nagyobb webáruház elkezdte alkalmazni az úgynevezett utánvét kezelési díjat. Ennek lényege, hogy körülbelül 200-500 forintnyi pluszdíjat számolnak fel a szállítási díjon felül, abban az esetben, ha a vásárló a rendelés pillanatában nem hajlandó fizetni a csomagjáért - csak személyes, vagy futáros átvételkor. A bevezetés lényegében mindenhol hírverés nélkül történt, vagyis a vásárló csak az utolsó pillanatban találkozik a figyelmeztetéssel, amikor már végigkattintott mindent.

Az online kereskedők részéről ez ugyanakkor érthető lépés, hiszen a logisztikai cégek minden esetben pluszdíjat számolnak fel az utánvét kezelésre. Olyan esetekben is, ha a vevő mégis úgy dönt, hogy nem veszi át a megrendelt terméket, esetleg nincs nála elegendő készpénz, mi több, éppen nem elérhető, mert mondjuk külföldön van. Ez sem meglepő szankció, hiszen ilyen esetekben a futárcégek nem csak a szállítási díjat bukják el, hanem nagy csomagvolumenek esetén keresztülhúzhatják az ütemtervüket és jelentős csúszásokat okozhatnak.

E pluszdíjjal tehát arra is ösztönzik a vásárlókat, hogy fizessenek előre, mert így sokkal kevesebb a lemondás-arány, és sokkal kevesebb "macera" hárul a futárokra.

Ezzel együtt a digitális vásárlási módok elterjedése "csigalassúsággal" halad a hazai online kereskedelemben. Egyelőre az a hazai cégek tapasztalata, hogy a 200 forintos plusz összeget a vásárlók könnyen "lenyelik", 500 forintnál pedig már inkább azon spekulálnak, hogy érdemes lenne egy másik webáruháznál vásárolni.

Miért szeretjük az idejétmúlt megoldásokat?

Rugalmatlan hozzáállásnak tűnik az utánvéthez való ragaszkodás, ám valójában igen összetett okai vannak a szakemberek szerint. Itt van például a magyar társadalom nagy részére jellemző bizalmatlanság. Jóval kevesebbet emlegetett ok, hogy hazánkban nagyon sokan rendelkeznek "láthatatlan" pénzekkel: gondoljunk csak a hatalmas mértékben elterjedt zsebbe fizetésre, vagy arra, hogy milyen sok szakmában megszokott a vevők "jattolása". Akik ilyen forrásból jutnak jövedelmekhez, általában ezeket igyekeznek először elkölteni.

Az idősebb vásárlókra valóban jellemző a megszokás, ami a készpénzes fizetéshez köti őket, a fiataloknál ugyanakkor már jellemző, s egyre inkább terjed a rugalmasság. Sokan érzik úgy, hogy az előre fizetés kényelmesebb, hiszen nem kell alkalmazkodni a futárhoz, például pénzt adni neki akkor, amikor nem biztos, hogy képes lesz visszaadni. Ez főleg a nagy értékű rendeléseknél lehet probléma.

Nem bízunk az áru minőségében - de az utánvét nem véd

Számos egyéb bizalmatlansági tényező is erősíti az utánvétes fizetés közkedveltségét: például a vásárlók tartanak attól, hogy az előre utalással "lekötik" a pénzüket, hiszen nem mindig lehet pontosan megbecsülni, hogy mikor érkezik meg a rendelt termék.

Sokan azért is választják az utánvétet, mert meg akarnak győződni arról, hogy hibátlan árut kaptak, s szeretnék még a fizetés előtt kibontani a csomagot, hogy lássák mit kaptak.

Ez azonban mostanra már nem jelent tényleges garanciát, hiszen a futárcégek elkezdték bevezetni azt a kikötést, mely szerint utánvét esetén a kiszállító csak akkor adja át csomagját a címzettnek, ha az a termék árát kifizeti. Hisz, ha a vevő némi "kutakodás" után mégis eláll a csomag átvételétől, ők szintén elbukják a szállítási díjat.

Óvatlanságból valóban lehet bukni

Mivel Magyarországon semmiféle kártalanítási alap nem létezik a webáruházak körében, ténylegesen csak a körültekintés óvhat meg az esetleges visszaélésektől. Általában az a tapasztalat, hogy a legjelentősebb és régóta piacon lévő áruházaknál nagyobb biztonságot nyújthat az előre fizetés, hiszen itt a kártyás tranzakciók esetén vissza lehet kérni a pénzt, míg ez egy utánvétes ügyletnél jócskán nehezebb, vagy akár lehetetlen - főleg egy visszaélő céggel szemben.

S miközben a hazai online vásárlók többsége ragaszkodik az utánvéthez, a kutatások szerint csak viszonylag kevesen fordítanak energiát arra, hogy ellenőrizzék a kiszemelt webáruházat - hiszen a kisebb szereplők sorában rengeteg kétes hátterű, megbízhatatlan vállalkozást találni.

Van egy tényleges biztosíték

A webáruházakban történő bankkártyás fizetéskor a - nem, vagy hibásan teljesülő szolgáltatás esetén - a kártyabirtokos a kártyát kibocsátó banknál a vásárlásra vonatkozó össze dokumentum és információ benyújtásával egyidejűleg kérheti a tranzakció vizsgálatát. A bank lehetőségeihez mérten eljár az elfogadóval szemben az összeg visszatérítése érdekében.

Ennek ellenére vásárlás előtt mindenkinek érdemes átvizsgálni a kiszemelt webáruház hátterét, illetve szondázni a közösségi oldalakon megjelenő vásárlói véleményeket. Míg az előrefizetős konstrukció olcsóbb és kényelmesebb lehet a nagy webáruházaknál - akik ma már kedvezményeket is kínálhatnak mellé - amennyiben mindenképpen kisebb nem túl ismert, kicsi szereplőknél kívánunk vásárolni, akkor valóban az utánvét nyújthat biztonságot.

A címlapkép forrása: Shutterstock.

Az írás az OTP Bank Nyrt. támogatásával készült.