Az államtitkár, aki egyben Heves megye 3. számú választókerületének képviselője a vasúti korszerűsítés alapkő-letételi ünnepségén ismertette, hogy a mai nappal megkezdődő fejlesztés része annak az országos fejlesztési sorozatnak, amelyben 1500 milliárd forint értékben, összesen 900 kilométer hosszú vasúti pályát korszerűsítenek, és 45 ezer férőhellyel bővül a járműkapacitás.

Szabó Zsolt úgy fogalmazott: a kormány azt a célt tűzte ki, "hogy a térségi közlekedést, nagymértékben vasúton, megbízhatóan, pontosan, precízen összekötve a főváros közlekedési rendszerével, időt nyerve tudjuk kialakítani".

Szűcs Lajos, Pest megye fejlesztési biztosa és 7. számú választókerületének képviselője elmondta, hogy a beruházás részeként 55 kilométer hosszan 120 és 160 kilométeres óránkénti pályasebesség kialakításával fog megépülni a Budapest-Hatvan vasútvonal. Elismerte ugyanakkor, hogy vasúti fejlesztésekkel nem áll rosszul Pest megye, mivel az idén megépülnek az érdi vasútállomás feletti felüljárók, bővítik a börzsönyi kisvasutat, több mint 51 milliárd forintból korszerűsítik a Kelenföld-Százhalombatta vonalszakaszt, valamint a Budapest - Vác - Szob, illetve a Budapest - Monor - Cegléd- Szolnok vonalakon új vonatok fognak járni a jövő évtől.

Dunai Mónika, Budapest 14. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta, hogy a 17. kerületi lakosokat fogja talán a legintenzívebben érinteni ez a fejlesztés, mivel nem csak az állomásaik és a váróik fognak megújulni, hanem egy új megálló is létesül, valamint a Rákos és Gödöllő közötti szakaszon 17 kilométer hosszan zajvédőfal is épül.

Kelet-Magyarország legfontosabb vasútvonala

Kiss-Becze Eszter, a MÁV Zrt. stratégiai és fejlesztési főigazgatója arról beszélt, hogy a most induló fejlesztés Kelet-Magyarország legfontosabb vasútvonalát, a 80-as számú Budapest - Hatvan - Szerencs - Miskolc - Sátoraljaújhely vonalat érinti, amelyen évente kilenc millióan utaznak és megközelítőleg 9,1 millió tonna áruforgalmat bonyolít. Hozzátette, hogy a kivitelezés alatt az utazóközönség zavartalan kiszolgálására törekszenek.

Több uniós alap finanszírozása is kell hozzá

Somodi László, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF Zrt.) vasútfejlesztési igazgatója elmondta, hogy a beruházás a kormányzati támogatás mellett több európai uniós alap közös finanszírozásával jön létre.

Somodi elmondta: három szakaszban folytatták le a közbeszerzést, az elsőt a Rákos - Gödöllő - amelyet nettó 61,9 milliárd forintért a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. újíthat fel -, a másodikat a Gödöllő - Hatvan vonalszakaszra - amelyet 62 milliárdért a Swietelsky Kft. kapott -, a harmadikat a Rákos - Hatvan szakasz biztosítóberendezéseinek kivitelezési munkálataira - amelyet sz osztrák Thales két cége nettó 23 milliárd 559 millió forintért építhet meg - írták ki.

Hozzávetőlegesen 53 kilométer vasúti pálya újul meg, 14 vasúti megállóval, akadálymentesített formában. A szakaszon a vonatok sebessége 100, 120 és 160 kilométer/órára gyorsul, továbbá kiépül egy egységes irányítási rendszer, amely a vonatközlekedés biztonságát és a balesetek megelőzését felügyeli.

Képünk forrása: Pixabay.com