Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Magyarországon számos szakmai érdekképviselet működik, melyek gyakran jogszabályi felhatalmazással rendelkeznek arra, hogy ajánlásokat tegyenek a tagjaik által alkalmazott díjak mértékére. Fontos azonban, hogy ezek valóban szigorúan csak ajánlások lehetnek – vagyis tilos korlátozniuk a szakma gyakorlóinak szabad árképzési jogát.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) vizsgálatot indított a Magyar Könyvvizsgáló Kamarával szemben, amiért kötelezően betartathatja díjtétel-ajánlásait a tagjaival, így korlátozhatja a versenyt – közölte a felügyelet.

A Magyar Könyvvizsgálói Kamara számára törvény biztosítja, hogy ajánlást adhasson ki a könyvvizsgálói szolgáltatásokért fizetendő díjak meghatározásának elveiről, elsődleges szempontjairól, továbbá a díjtételek alsó határairól.

A Gazdasági Versenyhivatal azért indított versenyfelügyeleti eljárást, mert a hatóság gyanúja szerint a kamara nem csupán ajánlotta a közzétett díjakat, hanem lépéseket tett annak érdekében, hogy a tagsága ne nyújtson szolgáltatásokat azoknál alacsonyabb árakon A GVH az eljárás során azt vizsgálja, hogy a köztestület alkalmazott-e bármilyen nyomásgyakorlást a könyvvizsgálókkal szemben a díjajánlások betartásával kapcsolatban.

A könyvvizsgálói tevékenység végzése kötelező kamarai tagsághoz kötött, ezért a kamara – vélhetően jogsértő – magatartása az egész szakmát érinthette, vagyis jelentős mértékben torzulhatott az árverseny a könyvvizsgálói szolgáltatások hazai piacán. A megrendelői oldalon jellemzően cégek állnak, melyeknél a könyvvizsgálói szolgáltatások rendszeres, szükségszerű költségként jelentkeznek. A könyvvizsgálói díj – mint minden költség – beépül a vállalatok által kínált termékek és szolgáltatások árába, így a kamara magatartása végső soron a fogyasztókat károsíthatta meg.

A versenyfelügyeleti eljárás megindítása nem jelenti annak kimondását, hogy a vállalkozás a jogsértést elkövette. Az eljárás a tények tisztázására és ezen keresztül a feltételezett jogsértés bizonyítására irányul. Az eljárás lefolytatására biztosított időtartam hat hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb hat hónappal meghosszabbítható.