Győrffy Balázs, a NAK elnöke (fideszes parlamenti képviselő) reméli, ez a figyelmeztető demonstráció elég lesz, hogy a Penny Market Kft. vezetése megértse, hogy olcsó tejes akciókkal nem veszélyeztethetik a tejágazatot. Kilátásba helyezte, ha szükséges, folytatják a tiltakozást és akár egy médiakampányt is indítanak, hogy a vásárlókat eltanácsolják az áruházlánctól.

Tejtermelők által kezdeményezett demonstrációt amiatt tartották, hogy a Penny Market Kft. a múlt héten 14 forintos, azonnali árcsökkentéssel 135 forintos áron dobott piacra egy szlovákiai import UHT tejet.

A NAK elnöke azt a kérdést intézte az áruházlánc vezetéséhez, hogyan történhet meg, hogy a szlovák gazdáktól drágábban vásárolt és az ottani kereskedelmi láncokban szintén drágábban értékesített tejet Magyarországon, a szállítási költséget is beleszámolva, olcsóbban értékesítik. Szerinte ezzel tönkre teszik a tejágazatot és marketing eszközként kezelik a tejtermelőket.

A NAK elnöke reméli a magyar fogyasztók bölcsek és észreveszik, hogy az import tej hosszú távon károsítja a magyar tejtermelést. Az elmúlt időszakban jó kapcsolat alakult ki a termelők, a feldolgozók és a kereskedők között, amelyben a termékre vonatkozó áfacsökkentéssel mindenki megtalálhatta a számítását. Győrffy az MTI szerint figyelmeztetett, ezt a kapcsolatot nem szabad most ilyen akciókkal elrontani.

Az Európai Unió más tagállamaiból azért hozzák be az ott felhalmozódó felesleget, hogy szétverjék a magyar piacot - véli Jakab István, a Magosz elnöke (fideszes képviselő). Amennyiben a Penny Market továbbra is ezt a magatartást fogja folytatni, arra fogják kérni a vásárlókat, hogy be se tegyék a lábukat ezekbe az üzletekbe.

Reagált Penny Market

A cég tejtermék-választékában általában 11 magyarországi forrásból származó tej érhető el, amelyek sorában jelenleg csak 1 import termék található idén januártól. A Penny közleménye szerint az elsődleges céljuk, magyar tej árusítása. "Sajnálatos módon nem volt elérhető a vásárlói igényeknek megfelelő mennyiségű magyar tej, így ebben az esetben más forrásokból kellett biztosítanunk a vásárlók számára legjobb ár-érték arányú terméket" - írta a cég.

László Róbert tejtermelő, a demonstrációs bizottság vezetője az áruházlánc bejáratánál, a közel ötven demonstrálóval együtt egy petíciót adott át az üzletlánc vezetésének és letették a földre az ajándékba hozott magyar tejet tartalmazó dobozokat.

A demonstrációs bizottság vezetője megerősítette, hogy UHT tejet a magyar termelők 139 és 148 forint literenkénti áron tudnak gyártani és a nyers tej ára 100 forint kilogrammonként, ami az Európai Unióban a legalacsonyabb. Szlovákiában magasabb a tej felvásárlási ára, ezért bizonyos, hogy csak veszteséggel és etikátlan üzleti magatartással tudja árusítani az áruházlánc a behozott tejet. Kérte, hogy a hatóságok vizsgálják meg a Penny Market árképzési rendszerét, különös tekintettel a diszkriminatív árképzés tilalmára.