A Swapp nevet viseli az az új, magyar startup, amely olyan havi előfizetéses autós szoltáltatást indított, ahol személygépkocsikat futamidő és hűségidő nélkül válogathatunk használatra. A Swapp az autóvásárlás és a lízing helyett kínál versenyképes árú, de sokkal rugalmasabb alternatívát - olvasható a cég közleményében.

A szolgáltatás tesztüzeme közel 100 - köztük környezetkímélő, prémium, kompakt és családi - személygépkocsiból álló flottával indul és egyelőre Budapesten érhető el, de a tervek szerint mind a kínálatot, mind a partnerhálózatot folyamatosan bővítik. A jelenlegi flottapartner-hálózatnak lízingcégek, autóbérléssel foglalkozó cégek, autókereskedések, valamint erre a célra autókat üzemeltető magánbefektetők a tagjai. Az alapítók célja, hogy rövid időn belül többszörösére növeljék az elérhető autók számát és a fővároson túl is terjeszkedjenek.

QP | Quality Placement

Hogy működik a szolgáltatás?

A Swapp online felületén egy regisztrációt követően a felhasználó kiválasztja a számára megfelelő autót, a rendszer levonja az első havi előfizetési díjat és zárolja a kaució összegét a felhasználó bankkártyájáról. Ezután a Swapp munkatársai házhoz szállítják a kiválasztott gépkocsit Budapest területén ingyenesen. Egy autó tetszőleges ideig, de minimum egy hónapig használható.

Ha az előfizető váltana vagy lezárná az előfizetést, akkor azt 14 nappal előre kell jeleznie a Swapp felé. Az átvételben és az autó elszállításában a Swapp szintén segít.

A Swapp platformon elérhető minden autó casco biztosítással és asszisztencia szolgáltatással rendelkezik. A felhasználó a casco önrész, vagyis 10 százalék erejéig viseli a felelősséget káresemény esetén. Ha az autó szervizelésre szorul, akkor is a Swapp ügyfélszolgálata intézi a teendőket a flottapartnerek bevonásával.

A havidíj az autó használati díján túl tartalmazza a szervizelés, a biztosítás, az asszisztencia és a budapesti házhozszállítás költségét, illetve egy meghatározott futáskilométert. Ha egy felhasználó többet autózik egy hónapban, mint a havidíjban meghatározott távolság, akkor extra kilométereket vásárolhat. A flottapartnerek az előfizetési díjról a magyar adószabályoknak megfelelő számlát állítanak ki a Swapp rendszerén keresztül.

Kinek jöhet jól ez a szolgáltatás?

A Swapp havi előfizetési díja körülbelül 100 ezer forinttól indul, vagyis komoly versenytársa kíván lenni mind a tartósbérletnek, mind az autólízingnek, ám azoknál sokkal rugalmasabb megoldást nyújtva.

A Swapp szolgáltatása többféle közönséget céloz meg:

  • Azok, akik nem szeretnének, vagy anyagilag nem tudnak egy összegben autót vásárolni, esetleg nem akarnak hosszú évekre elköteleződni egy lízingkonstrukcióval.
  • Azok, akiknek rendszeresen, de nem állandóan van szükségük autóra.
  • A Swapp bécsi tapasztalatai alapján a célcsoporthoz tartoznak még a „Airbnb-generáció” tagjai, akik számára az autótulajdonlás nem, de az élmények annál fontosabbak.
  • Az autók szerelmesei, akik szeretnének folyamatosan újabb autókat kipróbálni.
  • Olyan családok, akiknek van autójuk, de rövidebb időre szükségük lenne egy másodikra is. 
  • Azok a kisvállalkozások, amelyek a több milliós önrész befizetése helyett inkább vállalnák a költségként elszámolható autóelőfizetést.

A Swappot magyar származású, de eddig elsősorban külföldön dolgozó startupperek indították közösen:

  • Poprócsi Zsolt, ügyvezető igazgató, a Bolt korábbi magyarországi vezetője;
  • Wossala Kristóf, terjeszkedésért felelős vezető, a Deezer zenestreaming szolgáltató volt regionális igazgatója;
  • Fekete Zoltán, operatív igazgató, korábban az Uber magyar, illetve svéd piacokért felelős vezetője.

Hozzájuk csatlakozott még Moldován Tibor, aki a Swapp budapesti működéséért felel, aki Poprócsi Zsolttal közösen operatív vezetőként épített lízingcéget nulláról több száz autóig. Az alapítók saját tőkéjén túl a Swapp eddig több mint 1 millió eurónyi tőkét vont be, melynek nagyobb része közel-keleti, kisebb része cseh, német, magyar és lengyel angyalbefektetőktől származik.

A cég - a magyar startupoktól eltérően - előbb volt jelen külföldi piacon, mint a magyaron: idén márciusban indította el tesztüzemét Bécsben, ahol a járvány miatti korlátozások feloldása óta a felhasználók száma fokozatosan növekszik. Az ottani pozitív tapasztalatok alapján döntöttek úgy az alapítók, hogy már most elindítják a szolgáltatást Budapesten is.