2021-ben az e-kereskedelem ugrásszerű terjedésével a házhoz szállítás iránti igény is látványos megugrott. A szállítási feladatok teljesítésének hatékonyságát adatvezérelt, okoslogisztikai fejlesztései révén javító cseh startup, a hazai piacon 2020 óta jelenlévő DoDo statisztikái alapján március és április során a rendelések száma 70 százalékkal ugrott meg az azt megelőző két hónaphoz képest.

Késő tavasztól kora őszig a házhoz szállítások száma havi szinten enyhén csökkent, mivel ebben az időszakban a korlátozások enyhüléséből fakadó lehetőségekkel élve sokan nyaralni indultak.

A téli hónapok számai ismét rendkívüli, a tavaszi járványidőszakot is nagyon jelentősen meghaladó növekedést mutattak. Novemberben – elsősorban a Black Friday idején meghirdetett akciók hatására – kétszer több házhoz szállítást regisztráltak, mint egy átlagos hónapban. A karácsony előtti időszak ennél is látványosabb növekedést hozott: ekkor az év átlagos hónapjaihoz képest közel háromszor több házhoz rendelést teljesítettek a futárok. Ez azt mutatja, hogy az online vásárlók jelentős hányada az ünnepek előtti 2-3 hétre időzíti az ajándékok beszerzését.

A melegétel-kiszállítások számának növekedéséhez a járvány harmadik hullámával együtt járó, márciusi korlátozások mellett érdekes módon a karácsonyi időszak is nagymértékben hozzájárult 2021-ben. Ez azt mutatja, hogy egyre többen részesítik előnyben az ünnepek idején, illetve azt megelőzően a kész melegételek rendelését az otthoni sütés-főzéssel szemben.

Általános trend és a fogyasztók részéről is erősödő elvárás a kiszállítási idő rövidítése. Ez különösen igaz a melegétel-kiszállításokra, de már a tartós fogyasztási cikkek esetén sem napokat, hanem legfeljebb órákat szeretnének várni a vásárlók rendelésük átvételéig. A DoDo által a KFC számára végzett ételrendelések átlagos teljesítési ideje májusban mindössze 24 perc volt.

Kép: DoDo

A múlt évben a cseh startup 486 százalékkal több megrendelést kézbesített Magyarországon, mint az előző évben. A növekvő házhoz rendelési kedv nyomán a DoDo-futárok által összesen megtett utak hossza két és félszeresére növekedett 2021-ben az előző évhez képest. A mesterséges intelligencia alapú futárszolgáltatást kínáló DoDo startup bevétele 359 százalékkal nőtt az előző évhez képest, és ezzel elérte az 1,2 milliárd forintos árbevételt.

"A szállítási útvonalak rövidítéséhez, vagyis az általunk képviselt, utolsó két kilométer elvének alkalmazásához egyre inkább elengedhetetlenné válik az eddiginél több, de kisebb raktárhelyiségek és kisebb üzletek sűrűbb hálózatának kialakítása” – mondta Sáfár Károly, a DoDo magyarországi képviselője.