Ismét éledezik a hazai hitelkártyapiac, amit tizenéves mélypontra lökött a koronavírus-járvány, pontosabban az azzal kapcsolatos intézkedések. Tavaly márciusban a fogyasztási hitelek thm-plafonjának bevezetése a hitelkártyákat is érintette, vagyis a korábban jellemzően 25-30 százalékos teljes hiteldíjmutatóval (thm) kínált hiteltermékeket onnantól kezdve csupán a jegybanki alapkamat plusz 5 százalékpontos thm-mel lehetett értékesíteni. 

A hitelkártyát forgalmazó bankok és pénzügyi vállalkozások mindegyike a kormányrendelet kihirdetését követően azonnal felfüggesztette az egyik napról a másikra jogszabálysértővé vált termékek értékesítését, új, a thm-plafonnak megfelelő hitelkártyával pedig csak kevesen rukkoltak elő. Az idén viszont thm-plafon már nincs, így egyre több bank merészkedik vissza a hitelkártyapiacra. 

QP | Quality Placement

Tizenéves mélyponton

A thm-plafon durván hazavágta a hitelkártya-piacot. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 1 226 813 darab hitelkártya volt Magyarországon 2020 végén, ez a 2010 eleje óta vezetett statisztika szerint a legalacsonyabb érték. Tavaly 51 ezerrel csökkent a kártyák száma. A hitelkártyás forgalom is visszaesett, a vásárlások darabszáma 11, az értéke 5,4 százalékkal csökkent. (A betéti kártyákat eközben - vélhetően a vírus hatására is - növekvő mértékben használták.) A jellemzően drága hitelkártyás készpénzfelvétel még jobban visszaesett, az ilyen tranzakciók száma 40, az értékes 35 százalékkal csökkent. 

Néhány bank a thm-plafon dacára visszatért a piacra. A Budapest Bank már tavaly április 14-én, a K&H alig egy hétre rá, április 20-án újraindította ezeket a termékeket. Az Erste Banknál tavaly május tavaly 18. óta igényelhetők az új hitelkártyák. Az OTP tavaly júniusban követte őket, sok hitelintézet azonban csak az idén indította újra ezt a szolgáltatást. A Raiffeisen kapva kapott az alkalmon, hogy eltörölték a thm-plafont, és már január 1-jén piacra lépett az új hitelkártyákkal, az MKB-nál február 1-jén kezdődött az új kártyák értékesítése, az UniCredit pedig március 29-én tért vissza a piacra. A CIB azonban csak az idén nyáron tervezi, hogy ismét forgalmazni kezdi a hitelkártyákat, a Takarékbanknál pedig még csak vizsgálják a lehetőségét az újbóli elindulásnak.

Tény, a hitelkártya egyre kevésbé zsíros üzlet a bankok számára. Azok az ügyfelek, akik igényelnek ilyet, egyre tudatosabban költenek. A bankok számára busás kamatot hozó készpénzfelvételek volumene évről évre csökken, a kamatozó hitelkártya-követelések állománya pedig mélyponton van, 81,6 milliárd forint volt február végén. A bankok most már a töredékét keresik meg annak, amit öt éve kaszáltak a hitelkártyákon. A kamatokon például mindössze a 40 százaléka folyik be annak, ami 2016-ban bejött, a készpénzfelvétel után felszámolt magas díjak legnagyobb részéről szintén lemondhattak a bankok. 

Moratóriumban is kevesen maradtak. A bankok egy része csak a teljes lakossági hitelállománnyal kapcsolatban oszt meg adatokat arról, mekkora a moratóriumban lévő aránya. A Raiffeisennél az érintett ügyfelek 60 százaléka kilépett már belőle, a CIB-nél csak az érintettek ötöde maradt moratóriumban, az MKB-nál a hitelkártyás kliensek kevesebb mint 10 százaléka döntött a törlesztés felfüggesztése mellett. A Takarékbanknál az ügyfelek 50-60 százalékának lehet még olyan kártyatartozása, amely tavaly március 19-én fennállt, és ezért vonatkozik rá a moratórium. 

Akciók azért vannak

A bankoknál két irány látszik: a hitelintézetek egy része úgy döntött, ezzel az egyre szerényebb nyereséggel is beéri, és akciókkal is csábítja az ügyfeleket. Az OTP például tavaszi kampányában 10 ezer forintos belépési bónusszal kedveskedik azoknak az új ügyfeleknek, akik eleget tesznek bizonyos feltételeknek: vásárolnak a kártyával, megadják az elérhetőségüket marketing célokra és azonnali részletfizetési szolgáltatást is igényelnek. Ezen felül jár a kártyás vásárlások után a szokásos készpénzvisszatérítés is. 

A Budapest Bank 2021-ben újította meg a GO hitelkártya visszatérítési rendszerét. Összesen 9 kedvezménykategóriát hoztak létre, és az adott hónapban az ügyfél abban a kategóriában kap 3 százalékos visszatérítést, amelyben a legtöbbet költött. A többi költésére 1 százalékos visszatérítést biztosít a bank, összesen maximum 5 ezer forint értékben. Ezen felül a hitelkártya igényléséhez tartozik egy igényléskori ajánlat is: ha az ügyfél legalább ötször vásárol, legalább 50 ezer forint összértékben, akkor 5 ezer forint egyszeri visszatérítést ad a bank, illetve ha ötször fizet a mobiltelefonja segítségével mobilfizetéssel, további 5 ezer forintot írnak jóvá a hitelszámláján, így összesen 10 ezer forint kedvezményben is részesülhet.

A Raiffeissenél 40 százalékos kedvezményt nyújtó Philips kupon és 50 százalékos kamatkedvezmény akció volt a február 17. után igényelt és április 5-ig aktivált hitelkártyákra. A legtöbb bank viszont csupán a szokásos pénzvisszatérítést vagy pontok jóváírását kínálja. Az MKB-nál például folytatódnak tovább a szokásos visszatérítési/törzsutas programok. Az UniCreditnél a kártyákra bevezetett kedvezményeink, mint például az 1 százalékos pénzvisszatérítés, nem akciós jellegűek.